Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

11. týždeň tehotenstva: Hýbte sa, ale opatrne!

subpage-img

Prvá štvrtina cesty za vytúženým bábätkom je úspešne za vami, a vy máte pred sebou 11. týždeň tehotenstva (11 tt). 

Predchádzajúci, 10 týždeň tehotenstva, bol pre vaše dieťatko zavŕšením etapy zárodočného vývoja, nazývaného aj embryogenéza. Znamená to, že z embrya sa stal oficiálne plod, ktorý už má v telíčku základy všetkých orgánov. Tie sa budú v nasledujúcich mesiacoch zdokonaľovať.  

Článok je veľmi podrobný, ak sa zaujímate o špecifickú sekciu, môžete preskočiť na:

Vývoj bábätka

Čo sa deje s vašim telom

Symptómy

Pohyb v tehotenstve

Aké vyšetrenia vás čakajú

Tipy pre budúce mamičky

Ako rastie dieťatko

Malý zázrak rastúci pod vašim srdcom pripomína svojou veľkosťou jahôdku. V 11. týždni tehotenstva meria okolo 4 centimetrov a váži asi 8,5 gramov. Zaujímavosťou je, že hlávka vášho dieťatka je dlhá približne toľko, ako polovica jeho tela.

Už v období prvého trimestra možno pozorovať, že bábätko nadobúda zreteľné ľudské črty a drobné detaily na tvári sú čoraz lepšie rozpoznateľné. Uši majú už takmer definitívny tvar, v ústach vznikajú zárodky budúcich zúbkov. 

Pozícia dieťatka v brušku sa stále mení, nakoľko je ešte maličké a dokáže manévrovať zo strany na stranu. Po 8 tt sú tak kotrmelce na dennom poriadku, hoci vy ich ešte necítite. Aj strečingu je dostatok, a tak sa malé telíčko vášho bábätka medzičasom vyrovnáva, jeho trup sa predlžuje. 

Pohlavie dieťaťa je už dávno dané. Lekár vám tento druh informácie ešte pravdepodobne neprezradí, pretože na ultrazvuku genitálie zatiaľ nie je vidno. No o tom, či čakáte dievčatko, alebo chlapčeka, je už dávno rozhodnuté.

Čo sa deje s vašim telom? 

V týchto dňoch sa vám možno vráti stratený apetít a budete sa cítiť o niečo hladnejšia. Ak sa tak stane, je to dobré znamenie, že ranná nevoľnosť pomaly slabne na intenzite a vy opäť budete môcť načerpať potrebné živiny nielen pre vás, ale aj pre dieťatko rastúce pod vašim srdcom. 

Avšak pozor! Nenechajte sa strhnúť všetkými tehotenskými chuťami a, najmä, neprejedajte sa. To, že ste tehotná, neznamená, že máte jesť za dvoch. Myslite skôr na to, že treba prijímať stravu s dvojnásobnou výživovou hodnotou. Určite by ste nemali zabudnuť zaradiť do svojho jedálnička tieto prvky:

  • proteíny (mäso, ryby, jogurty, semiačka,...)

  • vápnik (mliečne výrobky)

  • komplexné uhľovodíky (ovocie a zelenina, cereálie, ryža...)

  • kyselina listová (celozrnné výrobky, pomarančový džús, špenát,...

Po 11 týždňoch tehotenstva vaše bruško pravdepodobne vyčnieva len trošičku a vaše okolie možno ešte ani nespozorovalo, že skrývate sladké tajomstvo. Vy však už môžete cítiť na svojom bežnom oblečení, že je vám akosi tesnejšie.

Stále pretrvávajúce symptómy

Prvý trimester tehotenstva je známy tým, že nejedna budúca mamička si prejde zaťažkávajúcou skúškou v podobe neželaných sprievodných príznakov. Medzi najčastejšie z nich patria:

  • ranná nevoľnosť

  • únava

  • závrate

  • netradičné chute a vône

  • časté zmeny nálad

  • zápcha

  • nadúvanie a plynatosť

  • napätie v prsiach

  • zvýšená potreba ísť na toaletu

Ak patríte do skupiny žien, ktorú tehotenské príznaky neobišli ani omylom, nemajte obavy. Je to úplne normálne a väčšina budúcich mamičiek s nimi bojuje až do nástupu druhého trimestra, a niekedy aj o čosi dlhšie.

Pohyb je dôležitý

Pokiaľ nemáte závažné zdravotné problémy, neexistuje dôvod, prečo by ste v tehotenstve nemali cvičiť. Začnite hneď, neskôr to vaše telo určite ocení.Foto: Pixabay

Cvičenie podľa dr. Kegela: posilňuje panvové dno.

Práve teraz je ten správny čas začať s veľmi jednoduchým a súčasne veľmi účinným „Kegelovým cvičením“. Je pomenované podľa dr. Arnolda Kegela a spočíva v zatínaní a povoľovaní svalov panvového dna (niekedy tiež zvané Kegelove svaly). Tieto cviky sú vhodné najmä pre nastávajúce mamičky, pretože posilňujú a spevňujú svaly panvového dna, ktoré tak pripravujú na fyziologickú záťaž v neskoršom štádiu tehotenstva a na samotný pôrod.

Zatnite svaly, ako by ste chceli prerušiť močenie. Vydržte 10 sekúnd a povoľte. Opakujte 10- až 20-krát, najmenej trikrát denne.

Posilňovanie posediačky

Posaďte sa do tureckého sedu a vystrite chrbát. Jednu ruku položte na bruško a druhú na chrbát, zhruba vo výške nad pásom. Zhlboka sa nadýchnite tak, aby sa vám zväčšovalo bruško (tzv. nádych „do brucha“). Pomaly vydychujte a pri výdychu zatínajte brušné svaly, ako keby ste chceli vtiahnuť pupok dovnútra. 

Výdych i napínanie svalov si zo začiatku rozdeľte na dve časti. V polovici a na konci výdychu vždy chvíľu zotrvajte so stále napätými svaly, potom povoľte a celé znovu opakujte. Nádych a výdych tvoria dohromady jeden cvik. 

Začnite zhruba s 25 cvikmi päťkrát denne. Postupne pridávajte až na 100 cvikov, ktoré zaberú asi dve minúty, a pokračujte s opakovaním päťkrát denne. Pre ďalšie mierne zvýšenie náročnosti cvičenia si môžete výdych rozdeliť do viac častí.

Posilňovanie poležiačky

Pri tomto a nasledujúcom cvičení neležte na chrbte dlhšie než 3 minúty, môže totiž dôjsť k stlačeniu dôležitých ciev a prechodnému obmedzeniu prívodu okysličenej krvi. Ak pri cvičení pocítite malátnosť či závrat, ihneď sa otočte na bok. To platí v tehotenstve pre akýkoľvek ľah na chrbte!

Položte sa na chrbát s pokrčenými kolenami a nohami od seba zhruba na šírku ramien. Položte si ruky na bruško a zhlboka sa nadýchnite do brucha tak, aby sa pohybovalo čo najviac dohora. Potom pri výdychu vťahujte pupok čo najviac späť k chrbtici a tlačte chrbát k podložke. Opakujte 10x raz denne.

Zdvíhanie hlavy

Po zhruba štvortýždennom cvičení v sede a v ľahu môžete pridať i tzv. zdvíhanie hlavy. Kým začnete, oviňte si preložené prestieradlo alebo veľkú šatku okolo bedier a dva cípy pretiahnite cez bruško. 

Ľahnite si na chrbát, s pokrčenými kolenami a nohami rozkročenými na šírku ramien. Lakte položte na zem a rukami pridržte oba cípy šatky na bruchu. Vtiahnite pupok k chrbtici a bedrá pritisnite k zemi (presne ako ste natrénovali pri posilňovaní panvového dna poležiačky) a chvíľu vydržte. 

Potom sa zľahka pritiahnite za oba cípy šatky, priblížte bradu k prsiam (nemusíte zdvíhať hlavu príliš vysoko) a súčasne stále tisnite bedrá k podlahe. Uvoľnite bruško a položte hlavu späť. Opakujte 10x raz denne. Postupne sa môžete prepracovať až k 20- 30 opakovaniam trikrát denne. Pamätajte, že na chrbte by ste nemali v tehotenstve ležať viac ako 3 minúty, ak sa necítite dobre, pretočte sa na bok

Aké vyšetrenia vás čakajú?

Medzi 10. a 12. týždňom vás čaká prvé zoznámenie s bábätkom prostredníctvom ultrazvukového vyšetrenia. Vďaka nemu vám lekár bude môcť definitíve potvrdiť, že ste tehotná, zistí, či čakáte iba jedno dieťatko, alebo nebodaj ide o viacpočetnú graviditu, a môže tiež skontrolovať ďalšie dôležité informácie o stave nového života pod vašim srdcom. 

Foto: Pixabay

Ultrazvuk odhalí, či je všetko v poriadku a či náhodou nejde o mimomaternicové tehotenstvo, alebo nebodaj zamlčaný potrat. Lekár taktiež dokáže sledovať prípadné odchýlky od normálneho vývoja, skontroluje bijúce srdiečko a plodové obaly, ktoré dieťatko chránia. 

Tipy pre 11. týždeň

  1. Doprajte svojmu telu zvýšený prísun vitamínu.
  2. Dbajte na zvýšenú hygienu, umývajte si poriadne ruky.
  3. Nevyhýbajte sa pohybu.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Odborníci radia: Ako podporiť inteligenciu vášho dieťatka ešte pred jeho narodením

Fit aj v tehotenstve? Vieme, ako na to

19. týždeň tehotenstva: Cítite už pohyby?

23. týždeň tehotenstva: Pomóc, čo na seba?

37. týždeň tehotenstva: Doprajte si romantiku s partnerom