Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

16. týždeň tehotenstva: Prihovárajte sa bábätku, už počuje váš hlas

subpage-img

Čas postúpil a vy sa pomaly začínate vžívať do roly budúcej mamičky. 16. týždeň tehotenstva (16 tt) znamená, že ste už v 4. mesiaci. Do dňa, kedy si objímete svoje vytúžené dieťatko ich tak už zostáva iba 5.  

Článok je veľmi podrobný, ak sa zaujímate o špecifickú sekciu, môžete preskočiť na:

Vývoj dieťatka

Čo sa deje s vašim telom

Tehotenské príznaky

Tipy pre budúce mamičky

V druhom trimestri je väčšina nepríjemných stavov preč a vy sa cítite naozaj skvele. Pristane vám to, celá žiarite, ste pyšná na svoje bruško a nehanbíte sa tým všetkým pochváliť. Tak len do toho!

Ako sa vyvíja bábätko

V 16. týždni tehotenstva možno vášho drobčeka veľkostne prirovnať k avokádu. Meria približne 10 až 13 centimetrov a váži asi 90 až 110 gramov. Bábätko rastie ako z vody a jeho rýchly rozvoj bude pokračovať aj naďalej.

Chrbtica a drobné svaly v jej okolí silnejú, takže si dieťatko môže lepšie vyrovnať hlávku a natiahnuť krk. Vďaka vyvíjajúcim sa svalom tváre je už v tomto rannom štádiu tiež schopné urobiť niekoľko výrazných grimás, zamračiť sa i usmiať. 

Hoci viečka bábätka sú stále zapečatené, jeho očká už dokážu vnímať svetlo a robia malé pohyby zo strany na stranu. Odborníci sa tiež zhodujú v tom, že dieťa, ktoré nosíte pod srdcom, môže počuť váš hlas. Preto sa nehanbite mu prihovárať, alebo mu spievať.

Foto: Pixabay

Nervový systém vášho dieťatka sa naďalej vyvíja a svaly v jeho drobných končatinách môžu vyvolať pohyb. Drobček dokáže zovrieť päsť a dokonca nie je výnimkou, že chytá a popoťahuje pupočníkovú šnúru.

Pohyby v brušku

Cítite jemné chvenie v oblasti vášho bruška? Tieto pocity môžu byť vyvolané práve pohybmi vášho bábätka, ktoré v 16. týždni tehotenstva už niektoré mamičky dokážu vnímať. Nemajte však obavy, ak ste ešte nič podobné nepostrehli - v zásade je ešte priskoro. Najmä prvorodičky zvyknú prvé pohyby bábätka zaznamenať až okolo 20 tt až 22 tt.

Čo sa deje s vašim telom?

S čoraz pokročilejším štádiom gravidity dieťatko pod vašim srdcom rýchlo rastie, a tak je pravdepodobné, že v 16. týždni tehotenstva už nezakryjete radostné očakávanie. Každé telo matky je však odlišné, a preto sa aj miera rastu bruška môže mierne líšiť. Kým niektoré mamičky sú už zjavne zaguľatené, iné svoj stav dokážu ešte chvíľku skrývať.

Priberanie v tehotenstve

Mnohé budúce mamičky majú obavy z priberania v tehotenstve, všetko je však veľmi individuálne. Pamätajte, že každá žena je iná a získava i stráca na hmotnosti svojím vlastným tempom. Niekedy nie je jednoduché pozerať sa na to, ako ručička na váhe ukazuje stále viac a viac. No pokúste sa prijať nové tvary svojho tela ako niečo úžasné a myslieť na to, že každé kilečko navyše je znakom dobrého zdravia vášho bábätka.

Foto: Pixabay

Pozor však na extrémne priberanie! To, že ste v druhom stave neznamená, že sa máme prejedať. Pokiaľ sa budete počas tehotenstva stravovať správne, to znamená minimalizovať príjem nezdravých jedál a maximalizovať stravu bohatú na živiny, budete v poriadku v dlhodobom horizonte.

Čo zaradiť do svojho jedálnička

  1. Proteíny: Odporúčaná dávka je 60 gramov denne. To je jedna porcia varenej hydiny, mäsa alebo ryby, lúpané slnečnicové (alebo podobné) semienka, malá porcia mlieka alebo jogurtu (asi 120 g).
  2. Vápnik: Prijať by ste mali minimálne 1 000 miligramov denne, čo vám môžu zaistiť 3 až 4 porcie mliečnych výrobkov.
  3. Komplexné uhľovodíky: Tieto dôležité látky vaše telo dokáže získať z ovocia a zeleniny a tiež z pečiva, cereálií, ryže a cestovín.
  4. Kyselina listová: Každý deň by ste si mali dopriať minimálne 400 mikrogramov tohto vitamínu. Jedna miska cereálií predstavuje asi 50% potrebnej dennej dávky. Dobrým zdrojom kyseliny listovej sú i celozrnné výrobky, pomarančový džús alebo špenát.

Čo z jedálnička vylúčiť

Niektorým jedlám by ste sa mali počas tehotenstva z bezpečnostných dôvodov úplne vyhnúť. Mohli by totiž ohroziť zdravie, či dokonca život, vyvýjajúceho sa plodu. 

  1. surové ryby (sushi) a surové mäso
  2. tavené a mäkké syry, syry s bielou i modrou plesňou
  3. výroby z nepasterizovaného mlieka
  4. surové vajcia a vajcia robené na mäkko
  5. majonéza
  6. morské plody

Tehotenské symptómy

Prvé príznaky tehotenstva, ako je ranná nevoľnosť či závrate, ste už pravdepodobne hodili za hlavu. S nástupom druhého trimestra v 13 tt sa totiž zvyknú postupne vytrácať. S blížiacim sa termínom pôrodu vás však môžu potrápiť nové problémy súvisiace s druhým stavom.

Bolesti chrbta

Bolesť v spodnej časti chrbta je jednou z najčastejších ťažkostí, ktoré trápia tehuľky. Je preto dobré mať nejaké stratégie, ktoré vám pomôžu eliminovať toto nepohodlie. Dajte si teplú sprchu, pravidelne sa ponaťahujte, dávajte pozor na držanie tela a noste radšej topánky s nízkym podpätkom. Odvrátiť bolesti môže i vhodne vybrané cvičenie.

Krvácanie z nosa

Niektoré mamičky trápi vo vyšších štádiách gravidity krvácanie z nosa. To môže byť spôsobené zvýšenou cirkuláciou krv a vyššími hladinami hormónov. Pomôcť môže napríklad zvlhčovanie vzduchu v interiéri.

Nadúvanie a poruchy trávenia

Trápi vás zápcha, tráviace ťažkosti, nadúvanie či plynatosť? To všetko môžu mať na svedomí tehotenské hormóny, ktoré spomaľujú niektoré telesné funkcie. Do jedálneho lístka zaraďte stravu bohatú na vlákninu, pite veľa tekutín a nevyhýbajte sa pohybu.

Pichanie v oblasti brucha

Bolesť na jednej, alebo aj obidvoch stranách brucha nemusí byť hneď dôvodom na paniku. Väzy mäknú a uvoľňujú sa v rámci prípravy na pôrod, navyše sú napínané oťažievajúcou maternicou. To môže spôsobovať ostré bolesti v panvovej oblasti siahajúce až k lonovej kosti. Často odpočívajte s nohami hore, ak ležíte na boku, podkladajte si hornú nohu vankúšom. Pomôcť môže aj teplý kúpeľ.

Foto: Pixabay

Kŕče v nohách, opuchy

Kŕče v nohách, opuchy a následnú bolesť môže spôsobovať nepomer horčíka a vápnika vo vašom organizme, ale aj spomalená cirkulácia krvi v tele. Skúste sa poradiť s lekárom, ako tieto nepríjemné stavy minimalizovať. 

Tipy pre budúce mamičky

  1. Teraz, keď nepríjemné symptómy skorého tehotenstva pominuli, pravdepodobne budete viac nabitá energiou. Užite si tento čas tým, že zostanete aktívna. Poprechádzajte sa, alebo navštívte kurz prenatálnej jógy.
  2. Vaše bruško začína byť pomaly vidieť. Vyberte sa preto na nákup tehotenského oblečenia, ktoré vám pomôže cítiť sa pohodlnejšie.
  3. Ak sa počas spánku necítite dobre, zvážte použitie prídavných vankúšov. Zvýšte podporu všade tam, kde je to potrebné, ako napríklad medzi kolenami a pod bruchom. Dobrou voľbou sú i špeciálne tehotenské vankúše.
  4. Naplánujte si preventívnu zubnú prehliadku. Ak ste v posledných šiestich mesiacoch žiadnu neabsolvovali, teraz je na to vhodný čas. Počas tehotenstva tak bezplatne môžete urobiť dvakrát.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

8. týždeň tehotenstva: Začiatok veľkých zmien

9. týždeň tehotenstva: Ako bobuľka hrozna

Trápia ma strie. Ako s nimi bojovať?

Druhý trimester tehotenstva

Príbeh na zamyslenie: O potrate