Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

19. týždeň tehotenstva: Cítite už pohyby?

subpage-img

Len teraz ste zistili, že budete mamičkou, a už je tu 19. týždeň tehotenstva. Čas letí ako o preteky a váš drobček je zo dňa na deň silnejší

Aktuálne sa nachádzate v 5. mesiaci. Až do 28. týždňa budete prechádzať fázou druhého trimestra, ktorý je považovaný za ten najpríjemnejší. Stále vám hlavou víri množstvo otázok? Pozrite sa s nami na to, ako sa darí dieťatku pod vašim srdcom a čo vás čaká v najbližšom období

Ako sa vyvíja bábätko

Drobček je už veľký približne ako mango. Meria okolo 15 centimetrov a jeho hmotnosť sa v priemere pohybuje okolo 230 gramov. V porovnaní s predchádzajúcim 18. týždňom teda prešiel istým rastovým špurtom.

V 19. týždni tehotenstva je už bábätko dostatočne veľké a mnohé maminy pociťujú jeho aktivitu na vlastnej koži. Hmýrenie a krútenie plodu, ktoré sa odohráva v maternici, zvykne byť prirovnávané k poletúvaniu motýľov v brušku. Najmä v počiatkoch však tento pocit býva nejasný a niektoré ženy si ho ľahko zamenia napríklad aj s pohybmi čriev.

Ak ste ešte kopanie bábätka nezaznamenali, nemusíte sa obávať. Tak ako všetko v tehotenstve, aj toto je veľmi individuálnou záležitosťou. Vo všeobecnosti ženy začínajú vnímať život pod svojim srdcom v období od 16. do 22. týždňa. Najmä u prvorodičiek to však býva aj neskôr.

Bábätko sa zdokonaľuje po každej stránke. Napreduje vývoj mozgu i celkového nervového systému, silnie svalstvo. Zlepšujú sa zmysly. Na malých prstíkoch sa formujú jedinečné odtlačky a rastú nechtíky.   

Okolo 19. týždňa tehotenstva začína pokožka dieťatka produkovať voskový povlak nazývaný vernix caseosa. Jeho úlohou je chrániť jemnú kožu vášho malého zázraku pred účinkami plávania v plodovej vode. Väčšina povlaku zmizne pred narodením, ale predčasne narodené deti často prichádzajú na svet pokryté ešte množstvom vernixu.

Ste takmer v polovici tehotenstva, v období, kedy vaše bábätko začína spať a prebúdzať sa v pravidelnejších cykloch. Podobne ako novorodenec, počas dňa prechádza fázami bdenia, oddychovania i spánku. Niektoré detičky dokonca už v tomto období preferujú určitú polohu, v ktorej sa cítia pohodlne.  

Chlapček, či dievčatko?

Pohlavie dieťatka je už dávno určené, no doteraz bolo náročné ho určiť Ak horíte nedočkavosťou, aby ste zistili, či sa stanete mamou malej princezničky, alebo rozkošného chlapčeka, máme pre  vás dobré správy. Sladké tajomstvo môžete odhaliť už čoskoro.

Foto: Pexels

Bábätko ženského pohlavia má reprodukčný systém v tomto období už pomerne dobre vyvinutý. Maternica i vajíčkovody sú na svojich miestach a vo vaječníkoch sa vytvára viac ako 6 miliónov vajíčok. Ich počet sa neskôr zredukuje na približne milión a v období puberty začnú postupne dozrievať.

Ak čakáte chlapčeka, jeho semenníky sa utvorili a vylučujú testosterón už od 10. týždňa tehotenstva. Teraz, keď čas výrazne postúpil, sú jeho vonkajšie genitálie už aj pomerne dobre viditeľné, čo znamená, že pri najbližšom ultrazvukovom vyšetrení vám lekár pravdepodobne odhalí, či nakupovať modrú, alebo ružovú výbavičku.

Čo sa deje s vašim telom?

Ste v pokročilejšom štádiu tehotenstva, a tak sa niet čo čudovať, že už to je na vás vidieť. Vaša maternica sa rozťahuje, aby sa prispôsobila rýchlo rastúcemu dieťatku, ktoré potrebuje čoraz viac priestoru.

Ak vás trápia obavy z priberania v tehotenstve, hoďte ich za hlavu. Nosíte pod srdcom nový život, a tak by vás v prvom rade mal trápiť jeho bezpečný vývoj. Dodržiavajte preto zásady zdravej životosprávy, nevyhýbajte sa pohybu a hoďte za hlavu všetok stres. Váš stav je výnimočný, a preto miesto porovnávania sa s inými mamičkami, si radšej užite všetko to krásne okolo.  

Nachádzate sa v druhom trimestri, čo znamená, že prvé príznaky tehotenstva, ako je ranná nevoľnosť či závrate, už máte pravdepodobne za sebou. V tomto štádiu môžete vplyvom narastajúcej hmotnosti cítiť viac bolesť v chrbte či nohách, ktoré zvyknú opúchať. Na  všetky nepríjemné ťažkosti však zabudnete v momente, keď ucítite prvé kopkanie vášho drobčeka.

Úlohy budúceho otecka

Každá tehotná žena prechádza výnimočným obdobím vo svojom živote, no okrem všetkého toho pekného sa musí popasovať aj s mnohými problémami, ktoré muž ťažšie pochopí. Budúcu mamičku môžu trápiť obavy až úzkosť z pôrodu, to, či je pre partnera stále prílažlívá i možná strata kariéry.

Dôležitou úlohou muža je stáť po boku svojej milovanej polovičky, byť jej oporou. Správajte sa k nej ako k žene, pretože momentálne sa asi necíti príliš atraktívne ani sexy. Oceňte jej neuveriteľné odhodlanie – najmä ak sa rozhodne cvičiť alebo chodiť na jogu. Chváľte ju a podporte, ako najlepšie viete.

Foto: Pexels

Čas spoločne strávený s partnerom je pre psychiku tehotnej ženy veľmi upokojujúci, napriek tomu sa veľa partnerov počas tehotenstva vzájomne zanedbáva. Pritom stačí tak málo, zájdite si na večeru, na prechádzku alebo sa spoločne dívajte doma na pekný film.

Čo by ste mali mať na pamäti

Nezabúdajte sa hýbať

To, že ste tehotná, ešte neznamená, že cvičenie je pre vás tabu. Naopak, pohyb je veľmi prospešný nielen pre vás, ale i pre vaše dieťa. Samozrejme, platí, že nič netreba preháňať. Avšak prechádzky, plávanie, pilates či jóga pre tehotné sú skvelou voľbou, ako sa udržať fit aj v období požehnaného stavu. Cvičenie vám tiež môže pomôcť znížiť úroveň stresu.

Spite zdravo

Vaše bruško sa postupne zväčšuje, čo môže mať za následok problémy so spánkom. Snažte sa oddychovať na jednom boku s oboma nohami ohnutými a položte si vankúš medzi kolená. Vankúšom tiež môžete podložiť bruško. Ak sa zobudíte uprostred noci na chrbte, vráťte sa spať nabok.

Správna výživa

Získanie živín, ktoré vy a vaše dieťa potrebujete, je v tomto období veľmi dôležité. Rozhodujúcou súčasťou zdravej výživy sú omega-3 mastné kyseliny. Tie pomáhajú pri rozvoji nervového systému vášho drobčeka. Niektoré výskumy dokonca naznačujú, že môžu tiež posilniť váš imunitný systém a zmierniť aj príznaky depresie. Omega-3 mastné kyseliny nájdete napríklad v lososovi a ďalších rybách, v brokolici, ľanových semiačkach či vlašských orechoch.

Foto: Pexels

Príjem kalórií navyšujte zdravo

Hoci je pravdou, že budete potrebovať prijať nejaké kalórie navyše, aby ste podporili rast svojho dieťatka, neznamená to, že musíte jesť za dvoch. V druhom trimestri sa odporúča pridať do jedálnička len 300 extra kalórií denne.

Začnite uvažovať o výbere pediatra

Výber pediatra môže byť tažký oriešok. Začnite tým, že požiadate niektorých členov rodiny a priateľov o odporúčania. Ideálne je, aby detský lekár býval v dostupnej vzdialenosti od vášho bydliska, nakoľko zo začiatku budete absolvovať s bábätkom časté poradne. Pýtajte sa doktorov veľa otázok, aby ste zistili, či sa zhodujete v pre vás zásadných témach. Je dôležité, aby ste našli niekoho, komu budete dôverovať.

Zabávajte sa s mierou

Tehotenstvo nie je choroba a vy, samozrejme, môžete ísť na večeru, alebo sa niekam zabaviť s priateľmi. V tom čo smiete a čo nesmiete jesť, máte už určite jasno, a tak si pokojne rezervujte stôl v reštaurácii. Uistite sa len, že je v nefajčiarskej sekcii. Pamätajte na to, že cigarety a alkohol v tehotenstve patria medzi zakázané položky, pretože by mohli veľmi uškodiť bábätku.

Aké vyšetrenia vás čakajú

Už čoskoro, medzi 20. a 22. týždňom tehotenstva, by ste mali absolvovať druhý povinný ultrazvuk. Vyšetrenie, nazývané aj morfológia, je bezplatné a gynekológ počas neho podrobnejšie preskúma, ako sa darí bábätku. Skenovaním takmer celého jeho telíčka - vrátane mozgu, chrbtice a srdiečka - sa ubezpečí, že všetko sa vyvíja správne

Medzi 16. a 20. týždňom tehotenstva je ten správny čas podstúpiť aj vyšetrenie krvi, nazývané Tripple test.  Veľký strašiak budúcich mamičiek je zameraný na odhalenie potenciálnych vývojových chýb plodu, ako je napríklad Downov syndróm či rázštep nervovej trubice.

Avšak pozor! Ak aj Tripple test odhalí nejaké riziká spojené s vašim tehotenstvom, neznamená to automaticky, že vaše bábätko bude postihnuté. Ak chcete mať istotu, môžete absolvovať odber plodovej vody, známy aj pod názvom amniocentéza. Tá dokáže potvrdiť, alebo aj vyvrátiť možné genetické poškodenia plodu.  

Tipy pre budúce mamičky

  • Požiadajte o pomoc s každodennými povinnosťam

  • Pravidelne cvičte

  • Snažte sa spať minimálne 8 hodín denne, relaxujte

  • Doprajte si tehotenskú masáž

  • Nájdite si čas sama na seba

  • Nájdite si čas na svojho partnera

  • Jednoduchý spôsob, ako zmierniť napätie

 

autor článku: Michaela D.,Ukulele

 

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

12. týždeň tehotenstva: Príprava na prudký rozvoj

20. týždeň tehotenstva: Gratulujeme, ste presne v polovici

9. týždeň tehotenstva: Ako bobuľka hrozna

Ako zvýšiť šance na otehotnenie? Všetko, čo potrebujete vedieť o umelom oplodnení

13. týždeň tehotenstva: Riziko potratu výrazne klesá