Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

22. týždeň tehotenstva: Odbúrajte stres

subpage-img

Možno tomu ani nechcete veriť, ale máte pred sebou už 22. týždeň tehotenstva (22 tt). Čas pokročil a vy nosíte pod srdcom bábätko 5. mesiac. Do pôrodu tak ostáva už iba 18 týždňov.

Článok je veľmi podrobný, ak sa zaujímate o špecifickú sekciu, môžete preskočiť na:

Vývoj bábätka

Čo sa deje s vašim telom

Bruško na obdiv, alebo ako sa vyyhnúť neželaným dotykom 

Prví poslíčkovia

Ako sa vyhnúť stresu

Aké vyšetrenia vás čakajú

Tipy pre budúce mamičky

Hoci je tehotenstvo považované za nádherné obdobie, pre niektoré nastávajúce mamičky predstavuje 40 týždňov obáv, vyčerpania a stresu. Ak patríte do tejto skupiny žien, nestrácajte rozvahu. Prečítajte si, čo vás čaká a čo neminie, a ako si tehotenstvo užiť čo najviac.

Ako sa vyvíja bábätko

Váš drobček rastie zo dňa na deň a v 22. týždni by ho veľkosťou bolo možné prirovnať ku kokosovému orechu. Bábätká v tomto období v priemere dosahujú dĺžku 28 centimetrov a hmotnosť okolo 450 gramov.

Dieťatko vyvíjajúce sa pod vašim srdcom je čoraz dokonalejšie a už vyzerá takmer ako hotový novorodenec. Hoci  sú jeho viečka ešte stále zapečatené, očká pod nimi sa postupne začínajú pohybovať. Malé trsy jemných bielych chĺpkov vytvárajú obočie a nechýbajú ani mihalnice.

Mozog bábätka sa rozvíja extra rýchlosťou a vytvárajú sa dôležité nervové zakončenia. Dieťa má už aj spánkové návyky a podobne, ako u novorodenca, i v prípade plodu sa striedajú fázy bdelosti s fázami odpočinku. Drobček spinká asi 12 až 14 hodín denne, čo spoznáte podľa toho, že necítite žiadne kopance.

Zmysly na vzostupe

Väčšina zmyslov vášho malého pokladu je už na pomerne vyspelej úrovni. Napríklad, čo sa týka sluchu, bábätko sa stáva stále viac citlivejším na vonkajšie podnety. Ak by ste absolvovali tento týždeň ultrazvuk a skenovanie by narušil hlasný zvuk, mohlo by sa stať, že uvidíte vaše dieťa reagovať naň pohybom rúk či nôh.

Foto: Pixabay

Aj hmatové zručnosti drobčeka sa posunuli vpred, takže postupne začína experimentovať s týmto novým zmyslom. Pohladí si časť tela, ktorú náhodne objaví, chytí si palec a dá ho do pusy, hrá sa s pupočnou šnúrou...

Chuťové poháriky bábätka sa budú naďalej rozvíjať aj v priebehu niekoľkých nasledujúcich týždňov. To, ako sa teraz stravujete, by mohlo ovplyvniť chute, ktoré vaše dieťa bude uprednostňovať aj po narodení. Preto nezabudnite do svojho jedálnička zavádzať čo najviac zdravých potravín.

Čo sa deje s vašim telom?

Už ste toho určite počuli alebo čítali mnoho o prvotných príznakoch gravidity aj o priberaní v tehotenstve, ale čo takto o pozitívnych stránkach, ako je oduševnelá tehotenská krása, zdravá pleť, husté vlasy alebo plné prsia?

Celá žiarite

Hormonálna smršť predchádzajúcich mesiacov už vášmu telu nespôsobuje žiadne ujmy, naopak - cítite sa sviežo a celá žiarite.

Foto: Pixabay

V druhom trimestri ste oficiálne vstúpili do obdobia tehotenstva, ktorému sa tiež hovorí “zaľúbený trimester”.  Toto označenie sa vzťahuje predovšetkým k rastúcej potrebe intimity. Príjemné chvíľky s vašim partnerom rozhodne bábätku neublížia, takže si ich poriadne užite!

Dbajte na ústnu hygienu

Azda jediným negatívom hormonálnych zmien v druhom trimestri je až sedemnásobne zvýšené riziko vzniku zubného kazu a krvácania ďasien. Ak ste podobné problémy mali už pred tehotenstvom, teraz sa možno ešte zhoršia.

Infekcie spôsobené akýmkoľvek dentálnym ochorením môžu predstavovať i zdravotné problémy pre vaše bábätko. Preto pokračujte v pravidelných návštevách zubára a o svoj chrup sa dôkladne starajte.

Opuchy členkov

Vaše bruško nemusí byť tým jediným, čo v týchto dňoch rastie. Mnoho žien počas tehotenstva zistí, že sa im akosi zväčšujú nohy a opúchajú členky. Tie môžu byť dôsledkom vysokého krvného tlaku, alebo obsahu bielkovín v moči, ale väčšinou neznamenajú nič iné, než tehotenskú nepríjemnosť.

Ak máte však predsa len pocit neistoty, pohovorte si so svojím lekárom. V prípade, že vás ubezpečí, že je všetko v poriadku, tak asi bude. Snažte sa nezaťažovať svoju psychiku zbytočnými pochybnosťami.

Pre zmiernenie opuchov čo najčastejšie odpočívajte s nohami vyloženými vyššie, než je vaše srdce, a vyvarujte sa dlhšieho státia.

Bruško na obdiv

V 22. týždni je už vaša maternica natoľko zväčšená, že sa to odzrkadľuje aj na zaobľujúcom sa brušku. Je čoraz okrúhlejšie a roztomilé, a tak jednoducho začína priťahovať i pozornosť okolia. Kým ostáva len pri pohľadoch, všetko je v najväčšom poriadku. V nastávajúcich mamičkách však môžu vzbudiť nepríjemnejšie pocity dotyky, najmä od cudzích ľudí.

Foto: Pixabay

Kým niektoré ženy s nadšením privítajú verejný prejav náklonnosti k ich rastúcemu brušku, iným to až tak po vôli nemusí byť. Ak patríte medzi tie, ktorým to vyslovene vadí, nehanbite sa ozvať. Existuje niekoľko prístupov, ako na to:

  1. Jemne, ale rozhodne naznačte, ako sa cítite. Môžete použiť frázu typu: “Viem, že je to lákavé, ale naozaj by som bola radšej, keby ste sa nechytali môjho bruška.”
  2. Zabezpečte si vtipné tričko, ktorým dáte okoliu jasne na vedomie váš postoj. Fráza ako “Áno, som tehotná. Nie, nesmieš sa chytať môjho brucha!” hovorí za všetko.
  3. Vždy, keď sa k vám priblíži niekto v snahe chytiť vás za bruško, prekryte si ho oboma rukami, akoby ste ho objímali. Tým dáte jasne najavo, že nestojíte o cudzie dotyky.  
  4. Ak už sa vás niekto napriek vašej nevôli snaží pohladiť, chyťte sa aj vy jeho brucha. Aj najväčší ignorant pochopí, čo sa mu snažíte povedať.

Prví poslíčkovia

Cítite nepravidelné, bezbolestné sťahovanie v oblasti bruška? Môže ísť o takzvané Braxton Hicksonove kontrakcie. Neplašte sa však, ide iba o akési cvičenie maternice, ktorá sa pripravuje na pôrod. Takzvaní poslíčkovia vás môžu "navštíviť" kedykoľvek po 20 tt a čím viac sa bude približovať 40 tt, a teda deň D, tým častejšie vás môžu prekvapiť.

Falošné kontrakcie nie sú nebezpečné, preto nie je dôvod na paniku. Na rozdiel od tých skutočných prichádzajú iba občas a vo veľmi nepravidelných intervaloch. Zvyčajne odznejú keď zmeníte polohu, čo pri reálnych kontrakciách neplatí.

Zbavte sa obáv a stresu

Ešte len nedávno ste oslavovali, že máte polovicu tehotentva za sebou a už sa vás zmocňuje panika?

  • máte pocit, že nemáte čas na nič iné než na prácu, upratovanie a svoje obavy?

  • máte pocit, že vás zamestnanie príliš vyčerpáva?

  • máte pocit, že ste sa dostali do tela niekoho cudzieho a chýba vám vaše staré ja?

  • máte pocit, že je toho na vás naozaj, ale naozaj veľa a neviete si rady?

  • máte pocit, že nezvládnete byť dobrou matkou, pretože sa stále necítite ako rodič?

Je normálne, ak vám víria tieto a podobné otázky hlavou. Jednak ste pod vplyvom hormónov, ktoré si s vami robia čo chcú, a zároveň si treba uvedomiť, že príchod bábätka na svet je naozaj veľká zodpovednosť. Je dobré, že sa zamýšľate nad tým, čo bude, netreba však strácať hlavu. Uvoľnite sa, odpočívajte a užívajte si zázrak nového života.

Foto: Pixabay

Stresovej pasci sa môžete úplne vyhnúť alebo aspoň zmierniť napätie, ktoré so sebou niektoré situácie prinášajú. Nedovoľte svojim obavám, aby vás ovládli. Prinášame vám zopár rád a trikov, ktoré vám môžu pomôcť.

Doprajte si čas pre seba

Každý deň si nájdite aspoň chvíľku pre seba a venujte sa niečomu, čo vás naozaj baví. Aj keby to bolo len 10 minút, ktoré s nohami vyloženými na stole venujete spoločenským rubrikám časopisov.

Porozprávajte sa s nadriadeným

Mali by ste byť k svojmu šéfovi úprimná a priznať, že sa necítite byť vo forme – nikto od vás predsa nemôže chcieť, aby ste boli superženou za všetkých okolností. Počas tehotenstva nastanú chvíle, keď jednoducho nie ste fyzicky schopná konkurovať vašej bývalej výkonnosti. Potrebujete krátku dovolenku, pauzu, alebo len odpoludňajšie prestávky. Uvidíte, že vám v zamestnaní vyjdú v ústrety.

Prehodnoťte nároky na seb

Prispôsobte svoje pôvodné očakávania rozumnejším plánom a cieľom. Pretože ste počas tehotenstva unavenejšia než normálne, budete musieť prehodnotiť, čo je reálne možné za deň zvládnuť. Ak sa vám úlohy kopia a valíte ich pred sebou ako balvan, zvážte, či sú všetky z nich naozaj nevyhnutné. Svoje povinnosti si rozdeľte na menšie časti a každý deň urobte len niečo. Uvidíte, že čoskoro budete mať všetko pod kontrolou.

Rozmaznávajte sa

Ponorte sa do kúpeľa (vyhnite sa príliš horúcej vode) alebo si dajte teplú sprchu. Teplá voda odplavuje stres i napätie, uvoľňuje svaly a kĺby. Na bolestivý chrbát a šiju vám môže Pomôcť aj jemná masáž.

Foto: Pixabay

Hovorte o tom, čo vás trápi

Vysloviť svoje pochyby a obavy nahlas a pomenovať ich vám pomôže nazerať na ne z inej perspektívy. Porozprávajte s kamarátmi, ktorí už majú deti, alebo so svojím partnerom a vypočujte si aj jeho uhol pohľadu na vec. Ak strach a obavy pretrvávajú, zvážte konzultáciu so psychológom.

Požiadajte o pomoc

Druhé či ďalšie tehotenstvo je vždy zložitejšie než prvé, pretože máte oveľa viac povinností. Ak už doma máte potomkov a ovláda vás pocit, že ani krátka pauza alebo odpočinok jednoducho neprichádzajú, nehanbite sa poprosiť o pomoc. Požiadajte svoju matku, partnera alebo dobrú priateľku, aby sa pár hodín každý týždeň postarali o deti. Vy tak budete môcť konečne vypnúť a dopriať si aspoň chvíľu ticha.

Zabojujte s vyčerpanosťou

Ak ste stále príliš unavená, skúste meniť pozície hneď, ako sa pre vás stanú nepohodlnými. Podložte si chrbát alebo nohy vankúšmi, nastavte si sedadlo v aute a pásy do pohodlnejšej polohy. Snažte sa často odpočívať, ale cez deň nespite príliš dlho a pred spaním necvičte. Zle by sa vám večer mohlo zaspávať. Investujte do veľkého “tehotenského” vankúša v tvare podkovy, môžete si ním podložiť nohy, chrbát aj bruško súčasne sa vám bude neskôr hodiť aj pri dojčení.

Foto: Pixabay

Zacvičte si

Cvičenie odplavuje stresové hormóny a, naopak, zvyšuje hladinu endorfínov. Budete sa cítiť o poznanie lepšie. Svižná prechádzka okolo bloku môže s vašou psychikou tiež urobiť zázraky. Skúsiť môžete aj jogu alebo iné relaxačné techniky, aby ste svoj stres dokázali držať pod kontrolou.

Verte v samu seba

Ak máte pocit, že nezvládnete byť dobrou matkou, nakoľko sa stále necítite ako rodič, verte, že rodičovské inštinkty prídu samé od seba, pretože tak to skrátka je. Každá mamička, ktorá miluje svoje dieťatko a snaží sa preň urobiť to najlepšie, je dobrá matka, aj keď robí chyby. Aj chyby totiž k rodičovstvu patria a nezáleží na tom, koľko kníh o výchove detí ste prečítali a ako veľmi sa snažíte byť perfektná. Drobnosti, ktoré vás rozplačú alebo rozčúlia, môžu byť v konečnom dôsledku veľmi smiešne – ak na ne budete pozerať s odstupom a nadhľadom.

Stres v tehotenstve je náročný, ale úprimne – po narodení dieťatka to nebude oveľa lepšie. Veľa preto záleží na vašom prístupe. Neočakávané situácie berte také, aké sú, riešte ich s pokojom, krok za krokom. Dokonca aj dni plné stresu predsa môžu končiť skvelo!

Aké vyšetrenia vás čakajú

Medzi 20. a 22. týždňom tehotenstva, je načase absolvovať druhý povinný ultrazvuk. Vyšetrenie, nazývané aj morfológia, je bezplatné a gynekológ počas neho podrobnejšie preskúma, ako sa darí bábätku. Skenovaním takmer celého jeho telíčka a všetkých hlavných orgánov - vrátane mozgu, chrbtice a srdiečka - sa ubezpečí, že všetko sa vyvíja správne.

Foto: Pixabay

Na tomto ultrazvuku sa nielenže zobrazí vaše bábätko vo svojej plnej kráse, ale uvidíte aj úžasné detaily, ako sú mozgové hemisféry, či srdcové komory. Nezabudnite sa lekára opýtať na pohlavie vášho drobčeka, ktoré je už v tomto období zvyčajne dobre rozpoznateľné ak je dieťa dobre natočené.

V 22. týždni sa u  niektorých žien zvyšuje riziko predčasného pôrodu, hoci najčastejšie k nemu dochádza až po ukončenom 24 tt. Ak pociťujete tlak v podbrušku, či dlhodobejšie bolesti, alebo vás neprestávajú bolieť kríže, radšej kontaktujte vášho lekára.  

Tipy pre budúce mamičky

  1. Knihy o tehotenstve sú skvelým pomocníkom, ale ak sa snažíte podľa nich stanoviť vlastnú diagnózu, môžu byť zároveň zdrojom úplne neopodstatnených obáv.
  2. Zistite si, aké výživové doplnky či vitamíny môžete užívať.
  3. Začnite rozmýšľať o tom, koho chcete mať pri pôrode. Ak máte záujem o služby duly, je načase vybrať si nejakú.

autor článku: Michaela D.,Ukulele

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

13. týždeň tehotenstva: Riziko potratu výrazne klesá

Trápia ma strie. Ako s nimi bojovať?

Fit aj v tehotenstve? Vieme, ako na to

Druhý trimester tehotenstva

14. týždeň tehotenstva: Koniec prvotným symptómom