Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

Bábätko 11. mesiac

subpage-img

Ako zostať pokojným a trpezlivým rodičom

Bezstarostná mamička, ktorá sa stále usmieva a rieši aj tie najzložitejšie situácie s ľahkosťou superženy je mýtus. Skutočnosť býva o niečo komplikovanejšia.

5 rád, ako skrotiť stres:

  1. Cvičte.
  2. Vyjdite si.
  3. Jedzte zdravo, ale nedržte diéty.
  4. Rozmaznávajte sa.
  5. Požiadajte o pomoc.

Zmeňte pár svojich návykov a zbavte sa napätia

Stres je jedným z rizikových faktorov, ktoré prispievajú k zdravotným problémom - od bolestí hlavy a nevoľností až po vysoký krvný tlak či srdcové choroby. Mamičky s malými deťmi sú na stres pochopiteľne náchylnejšie, keďže prechádzajú obdobím veľkých fyziologických zmien spojených s kolísaním váhy, nevyrovnanou hladinou hormónov a chronickým nedostatkom spánku. Mamičky, ktoré majú pocit, že sú pod neustálym tlakom, môžu mať problémy so spaním, rozhodovaním i zvládaním každodenných povinností. Niekedy pre ne býva zložité rozpoznať, či je bábätko hladné, unavené alebo sa chce len popestovať. Deti sú potom mrzuté, mamičky nervózne a začarovaný kruh stresu sa uzatvára. Bolo by pochabé myslieť si, že stres zo svojho života úplne vylúčite, ale môžete ho výrazne obmedziť.

Bábätko potrebuje starostlivosť 24 hodín denne, spí a vstáva ako sa mu zachce a domácnosť bez poškvrny dokáže v okamihu premeniť na prekážkovú dráhu. Mamičky, ktoré mali predtým všetko dokonale naplánované a zorganizované, potom prepadá stres vyvolaný chaosom a nepredvídateľným správaním malého anjelika s čertovými rožkami. Jediné, čo v podobnej situácii zaručene pomáha, je proste znížiť svoje nároky.

Experti potvrdzujú, že tajomstvo spočíva v zjednodušovaní. Váš život síce nebude perfektný, ale zato podstatne spokojnejší. Ak máte pocit, že Vám všetko prerastá cez hlavu, skúste urobiť aspoň jednu vec inak:

  1. Zjednodušte si varenie prípravou väčšieho množstva jedla naraz (čo nezjete, zamrazte na budúce).
  2. Zjednodušte si upratovanie a ukladajte všetky potrebné veci tam, kde ich používate (napr. čistiace prostriedky, rukavice a kefy priamo v kúpeľni).
  3. Zjednodušte si starostlivosť sama o seba a zvážte, čo Vám prináša príjemný pocit a čo Vás zdržuje a obťažuje. Môžete napríklad skrátiť účes a zbaviť sa dlhého a prácneho vysúšania vlasov, ale nikdy pred odchodom z domu nezabudnite zvýrazniť svoje pery rúžom alebo leskom.
  4. Zjednodušte interiér domácnosti na priamočaru a jednoduchú funkčnosť. Všetko nemusí byť dokonalé. Behať po každú plienku, nočník alebo fľaštičku cez celý dom? Praktickejšie bude, ak budete mať všetky veci každodennej potreby pre seba i svoje bábätko na jednom mieste a poruke.

Takže, ako sa zbaviť stresu? Vyskúšajte i 5 nasledujúcich tipov. Zaručujeme, že sa budete cítiť lepšie!

Cvičte! - 20 minút denne zmierňuje napätie a posilňuje sebavedomie. Ale ako zaradiť pravidelné cvičenie do svojho nabitého denného programu?

  1. Vyrazte na prechádzku s kočíkom aspoň na 10 až 20 minút ráno alebo večer.
  2. Prihláste sa na cvičenie mamičiek s deťmi. Zacvičíte si, pobavíte sa, nájdete nových priateľov a nepotrebujete stráženie.
  3. Nájdite si kurzy jogy blízko domova (množstvo štúdií ponúka kurzy špeciálne pre mamičky). Joga upokojuje myseľ, posilňuje a preťahuje telo i bez skákania a hopsania.

Vyjdite si! - Naplánujte si pravidelné aktivity mimo domova. Postrážiť môže partner, babička, teta alebo pani na stráženie (ak dojčíte, nezabudnite odstriekať mlieko) a užite si prechádzku po meste, kurz varenia alebo si zájdite s kamarátkou do sauny.

Jedzte! - Zlá výživa podporuje stres a uberá Vám energiu. Každý večer si pripravte jedlo a fľašu vody na druhý deň (môžete poprosiť i manžela alebo babičku, ak nebýva ďaleko) a ráno si uvarte plnú kanvicu bylinkového čaju. Počas celodennej naháňačky potom môžete jednoducho siahnuť do chladničky a dobre sa najesť i bez varenia. Napriek tomu, že pre Vás môže byť popôrodná váha ďalším stresujúcim faktorom, experti neodporúčajú dojčiacim mamičkám držať akékoľvek diéty, ktoré môžu znižovať kvalitu materského mlieka. Zdravá strava a primerané cvičenie je pre vytvarovanie Vašej postavy dostatočné a bezpečné.

Rozmaznávajte sa! - Vo väčšine kultúr sú novopečené mamičky rozmaznávané a oslavované. Ale pretože sa v našich končinách väčšina pozornosti zameriava hlavne na bábätko, musíte sa jednoducho rozmaznávať sama. Zožeňte si niekoho na stráženie a objednajte sa na manikúru, kozmetiku alebo ku kaderníkovi.

Finančne nenáročnou alternatívou môžu byť domáce kúpele. Zamknite sa v kúpeľni a zapáľte aróma lampu. Niektoré vonné esencie, napr. levanduľa alebo harmanček majú upokojujúce účinky. Doprajte si dlhú uvoľňujúcu sprchu alebo si napusťte vaňu. Pre dokonalú ilúziu luxusných kúpeľov a odpočívajte.

Po domácich kúpeľoch môže nasledovať i domáce rande. Jasné, že je to niečo iné, než vyraziť do obľúbenej reštaurácie alebo do divadla, ale i schôdzka “doma” má svoje pozitíva. Ak sa rozhodnete spoločne sledovať nejaký film, vyberte dobrú komédiu – smiech uvoľňuje endorfíny, zmierňuje stres a posilňuje imunitný systém.

Požiadajte o pomoc! - Ak si so stresom a psychickým vypätím už neviete rady, bez obáv vyhľadajte profesionálnu pomoc. Nikto si nebude myslieť, že ste zlá matka len preto, že sa necítite dobre. Keď Vás bolia zuby alebo si zlomíte ruku, tiež potrebujete pomoc odborníka. Teraz potrebujete radu, ako sa vysporiadať s napätím či úzkosťou.

Držíme palce!

Nemáte čas na svojich priateľov?

Máte radi svojich priateľov, ale medzi kŕmením, prebaľovaním, nedostatkom spánku a hľadaním voľnej chvíľky na krátku sprchu to vyzerá, že už ich snáď nikdy neuvidíte? Napriek tomu je pre Vás čas strávený s kamarátmi veľmi dôležitý: priatelia pomáhajú budovať sebaúctu, lepšie sa vyrovnávať so stresom a zaháňajú zlú náladu. A to je presne to, čo mamičky s malými deťmi naozaj potrebujú.

Ako si udržať priateľov, ktorých máte, spoznať nových a všetko vmestiť medzi povinnosti, ktoré proste musíte urobiť? Tu je každá rada drahá! A tu je ich hneď niekoľko:

Naplánujte si prechádzky s kočíkom s ostatnými mamičkami zo susedstva. Porozprávate sa, vymeníte si skúsenosti a naviac je ľahšie vyraziť von, keď na Vás niekto čaká. Uvidíte, že to bude zábava a ešte možno zhodíte nejaké to deko navyše.

Materská centrá sú tiež ideálnou príležitosťou pre nové priateľstvá. Ostatné mamičky majú rovnaké starosti ako Vy, môžete sa vyrozprávať a získať cenné rady preverené životom. Naviac zistíte, ako Vaše dieťatko reaguje na ostatné deti. Možno si tu i ono nájde svojich prvých kamarátov.

Pozvite priateľov na večeru. Ale žiadne zložité prípravy! Uvariť môžete spoločne alebo každého požiadajte, nech niečo prinesie. Koniec koncov, dobre sa pobaviť môžete aj nad chlebíčkami z obľúbeného lahôdkarstva.

Prihláste sa do kurzov jogy, varenia alebo čitateľského krúžku so svojou priateľkou alebo priateľkami. Budete spolu a navyše vyskúšate i niečo nové. Či už zapojíte svoje mozgové závity, šikovné ruky alebo si pretiahnete telo, nebudete v tom sama.

Zoznámte svojich starých i nových priateľov a podniknite niečo spoločne. Každý môže niečo získať a Vy už nebudete mať pocit, že ste “len” mamička.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Bábätko 2. mesiac

Bábätko 4. mesiac

Bábätko 7. mesiac

Bábätko 11. mesiac

Prvé mesiace s bábätkom, čo všetko doma musíte mať?