Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

Deti a vitamíny

subpage-img

Vitamíny sú nevyhnutné pre život. Ich nedostatok má za následok poškodenie zdravia a môže viesť k úmrtiu. Nedostatok vitamínov sa môže podpísať pod nesprávny vývoj dieťatka. V príjme vitamínov by sme nemali mať problém, lebo ich vieme zabezpečiť pestrou a vyváženou stravou. Treba si však uvedomiť, že dojča má až 3-násobne vyššiu spotrebu vitamínov ako dospelý. Preto treba mať vždy na mysli, že výživa je to najdôležitejšie už od prvých dní.

Vývoj človeka prebieha viacerými etapami. Pre každé obdobie sú charakteristické určité znaky.

Počas vnútromaternicového vývoja zaznamenávame najmasívnejší rast. Za deväť mesiacov sa z jednej bunky vyvinie 3,5 kg človiečik, ktorý má všetky orgány potrebné pre život.

Na čo vplýva strava?

  • látkovú výmenu
  • imunitný systém
  • srdcovo-cievne ochorenia
  • rakovinu

Čo tu kedysi nebolo v takej výraznej miere?

  • hormonálne, antibiotické látky (výkrm hydiny, dobytka)
  • genetická hybridizácia (ovocie, zelenina)
  • konzervačné látky
  • farbivá, stabilizátory

Zdravá strava

Základom pre zdravý, optimálny rast a vývoj dieťatka by mala byť jeho strava. Jedálny lístok musí byť hodnotný a vyvážený, aby pokryl potreby vyvíjajúceho sa organizmu. Vitamíny a minerály by malo dieťatko prijímať z prírodných zdrojov a to z ovocia a zeleniny. Takto prijaté vitamíny a minerály využije telo lepšie a to z toho dôvodu, že v ovocí a zelenine sa nachádzajú aj ostatné dôležité látky (kyseliny a enzými).

Zdravé dieťa a vitamíny

Nie je vhodné, aby sme zdravím deťom podávali vitamíny a prípravky na podporu imunity. Nadmerné množstvo umelých vitamínov môže byť na škodu, lebo organizmus sa stáva pohodlnejším a znižuje sa tak schopnosť brániť sa pred infekciami.

Pokiaľ je dieťatko zdravé, má pestrý jedálny lístok, je zbytočné zaťažovať ho umelými vitamínmi.

Choré dieťa a vitamíny

Ideálne je, ak dieťatko príjme vitamíny v prirodzenom stave. Častokrát však pri chorobe býva znížená chuť do jedla a preto v týchto prípadoch sú nápomocné aj syntetické vitamíny.

Aký význam majú vitamíny?

Vitamín A - je rozpustný v tukoch. Zabezpečuje optimálny rast buniek kože a slizníc a má antioxidačný účinok.

Nedostatok sa prejavuje:

  • suché očné spojovky
  • suchá rohovka
  • šeroslepota
  • slepota detí (najmä v rozvojových krajinách)
  • suchá koža
  • lámavosť vlasov
  • zapareniny
  • nealergický ekzém
  • zápaly priedušiek a pľúc
  • hnačkovité ochorenia
  • poruchy rastu a duševného vývoja
  • málokrvnosť
  • zväčšená pečeň

Zvýšený nárok na spotrebu:

  • predčasne narodené detičky
  • opakované ochorenia dýchacích ciest
  • hnačkovité ochorenia

Nachádza sa:

  • pečeň
  • žĺtok
  • mliečne výrobky, maslo
  • zelenina - zelená, oranžová
  • ovocie - žlté, oranžové

Vitamín B - rozpustný vo vode. Zabezpečuje optimálny metabolizmus.

Nedostatok sa prejavuje:

  • podráždenosť
  • svalová slabosť
  • vracanie
  • srdcová nedostatočnosť
  • nervovo-svalové poruchy, kŕče
  • zápaly slizníc, afty v ústach, kútiky
  • ekzém, zapálený jazyk
  • chudokrvnosť

B1 (tiamín) - ovplyvňuje funkciu nervov a svalov. Je nevyhnutný pre látkovú premenu cukrov.

Nachádza sa:

  • kvasnice
  • celozrnné obilniny, chlieb
  • fazuľa
  • orechy

B2 (riboflavín)- udržiava celistvosť a normálnu funkciu kože a slizníc.

Nachádza sa:

  • kvasnice
  • obilniny
  • mlieko
  • listová zelenina
  • hrach, fazuľa
  • pečeň

PP (niacín)- zabezpečuje správnu funkciu nervovej sústavy a celistvosť kože a slizníc.

Nachádza sa:

  • kvasnice
  • celozrnné obilniny
  • pečeň
  • mäso, ryby
  • orechy
  • hrach, fazuľa

Kyselina pantoténová - zabezpečuje správnu funkciu nervovej sústavy, kože a slizníc.

Nachádza sa:

  • kvasnice
  • pečeň
  • vajcia
  • listová zelenina
  • celozrnné obilniny
  • arašidy

B6 (pyridoxín) - ovplyvňuje produkciu protilátok a červených krviniek, zabezpečuje správnu funkciu nervovej sústavy, kože a slizníc.

Nachádza sa:

  • pečeň
  • mäso
  • fazuľa
  • banány
  • zemiaky
  • celozrnné obilniny, pšeničné klíčky

Biotín - zabezpečuje vylučovanie produktov metabolizmu bielkovín a správnu funkciu kože.

Nachádza sa:

  • pečeň
  • vajcia
  • fazuľa
  • pšeničné klíčky
  • orechy
  • paradajky

Kyselina listová - dôležitá pre tvorbu krvných elementov, najmä červených krviniek.

Nachádza sa:

  • listová zelenina
  • ovocie
  • orechy
  • fazuľa
  • pečeň
  • vajcia
  • celozrnné pečivo

B12 - zabezpečuje správnu funkciu nervového systému a ovplyvňuje tvorbu krviniek a krvných doštičiek.

Nachádza sa:

  • mäso
  • mliečne výrobky
  • pečeň
  • ryby
  • vajcia

Vitamín C - rozpustný vo vode. Zvyšuje obranyschopnosť organizmu a spevňuje cievnu stenu.

Význam:

  • podporuje primerané reakcie obranného systému proti baktériam a vírusom
  • ochranný faktor povrchu slizníc
  • antioxidačný účinok
  • spevňuje štruktúru spojivových tkanív

Nedostatok sa prejavuje:

  • zvýšená krvácavosť
  • zvýšená únava

Nachádza sa:

  • surové ovocie a zelenina (paprika, zemiaky, citrusy, paradajky, ríbezle, brokolica)

Vitamín D - rozpustný v tukoch. Telo si ho dokáže vyrobiť, ale je potrebné slnečné žiarenie. Je dôležitý pri metabolizme vápnika, najmä pri jeho vstrebávaní v čreve a ukladaní do kostí.

Význam:

  • ovplyvňuje látkovú výmenu vápnika a fosforu
  • ovplyvňuje tvorbu kostí a zubov
  • zabraňuje mäknutiu kostí
  • zamedzuje vzniku krivice

Nedostatok sa prejavuje:

  • problémy s vyprázdňovaním
  • problémy so spánkom
  • oneskorený psychomotorický vývoj
  • svalová slabosť
  • chudokrvnosť
  • znížená obranyshopnosť
  • znížená imunita
  • zlomeniny
  • deformácia kostry

Nachádza sa:

  • ryby (tuniak, losos, sardinky)
  • žĺtok
  • mliečne výrobky

Vitamín E - rozpustný v tukoch. Chráni organizmus pred kyslíkovým poškodením. Pomáha vytvárať a chrániť červené krvinky, chráni bunkové membrány.

Nnedostatok sa prejavuje:

  • chudokrvnosť
  • opuchy nôh
  • poruchy dýchania
  • poruchy rastu
  • poruchy plodnosti
  • zhoršená funkcia pečene

Nachádza sa:

  • listová zelenina
  • fazuľa
  • celozrnné výrobky, obilné klíčky
  • orechy
  • vajcia
  • vnútornosti
  • mlieko

Vitamín K - rozpustný v tukoch. Podporuje v pečeni látky dôležité pre proces zrážania krvi.

Nachádza sa:

  • listová zelenina, zemiaky
  • pšeničné klíčky
  • žĺtok
  • syr
  • pečeň

Ak chcete svojmu dieťatku dávať syntetické vitamíny, vždy sa poraďte s lekárom, ktorý vám pomôže s výberom. Pri výbere doplnku výživy postupujeme individuálne, podľa toho, čoho deficit máme, alebo na čo sú kladené najväčšie potreby na spotrebu.

Tehotné a dojčiace ženy

  • vitamín B 9 (folacín) - znižuje poškodenie nervovej sústavy a degeneratívne zmeny na tváričke novorodencov
  • vitamín B6 - ovplyvňuje rannú nevoľnosť

Malé deti

Vitamíny a minerály majú pokryté v materskom mliečku. Vitamín K je však potrebné podať hneď po narodení, ako prevenciu krvácavej choroby novorodencov a dojčiat. O zavedení vitamínu D rozhodne lekár, detičkám  sa doporučuje jeho suplementácia počas dvoch rokov. Niektorí lekári doporučujú jeho podávanie až do 3 rokov.

Možno si myslíte, že v našich podmienkach sa nestretávame s nedostatkom vitamínov. Opak je však pravdou. Treba si uvedomiť, že ak sa tehotná mamička alebo dojčiaca žena nesprávne stravuje, trpí na nedostatok vitamínov. Potom nie je schopná ani dieťatku zabezpečiť dostatočný a potrebný prísun týchto látok. Preto by sme si mali všetci uvedomiť, aká je výživa dôležitá a nepodceňovať ju ani v jednej etape nášho života.

To, čo jeme, zásadne ovplyvňuje kvalitu a dĺžku nášho života. Preto je veľmi dôležité, aby sme si to uvedomili hneď na začiatku, ako sa nám narodí dieťatko. My rodičia máme toho veľa v rukách a môžeme ovplyvniť ďalší vývoj svojho dieťatka a to, že sa zamyslíme nad tým, čo dávame detičkám do rúčky a pusy.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Stravovanie v letných mesiacoch

5 vecí, ktoré robia deti šťastnými

Kozmetika pre najmenšie detičky (v čom kúpať bábätká, v čom prať oblečenie bábätkám)

Ako vybrať darček pre dieťa

Povinné očkovanie proti TBC asi zrušia