Portál pre mamičky a ich detičky
- Marcela Beňová

Nemusíte byť odborník, aby ste pomohli školákovi zvládnuť angličtinu

subpage-img

O tom, že cudzí jazyk je v práci aj v živote užitočný, nikto nepochybuje. Všetci sa snažíme, aby naše ratolesti získali tie najlepšie základy do života, a čo im nie sme schopní poskytnúť sami, zverujeme školám a krúžkom.

Napriek vzdelaniu angličtinárov a nemčinárov, kurzom a drahým učebniciam sa však zdá, že naši školáci ani po mnohých rokoch neovládajú jazyk na takej úrovni, aby ho dokázali použiť v praxi, napríklad viesť rozhovor či napísať list.

Problém začína v stavaní základov

Na našich školách žiaľ stále platí, že teória jazyka a gramatické zručnosti ako časovanie a skloňovanie prevládajú nad bežnou konverzáciou a čítaním s porozumením. Nemusí to byť vinou pedagóga! Okrem nevhodne nastavených osnov tu rozhoduje aj množstvo detí v triede. Konverzovať s piatimi či šiestimi žiakmi je jednoduchšie a prínosnejšie, než keď sa vám v učebni ocitne pätnásť pubertiakov.


Druhou častou chybou je, že študenti si od začiatku neosvoja dostatočne pevné základy, na ktorých by potom jazykové znalosti vystavali. Tento problém je bohužiaľ veľmi častý. 


Ak má dieťa z jazyka trojku, nemôžeme čakať zlepšenie, pretože náročnosť jazyka sa bude stále zvyšovať. Rodičia by teda mali spozornieť práve vtedy, keď malý angličtinár vstupuje do sveta lingvistiky. Po niekoľkých rokoch driny bez výsledku môže stratiť motiváciu a chuť do učenia a angličtina bude preňho stratená.

Pravidelnosť, motivácia, ocenenie

Ak rodič dohliadne na tri zásady: pravidelnosť, motiváciu a ocenenie, dieťa si vytvorí k cudziemu jazyku vzťah. Častým kontaktom s jazykom, tvorením viet, počúvaním a pochopením súvislostí sa skôr či neskôr vytvoria v mozgu spoje, a úroveň jazyka získa celistvejší, pevnejší základ. 


Štyri či päť hodín jazyka v škole sú fajn, ale nestačí to. Zvyšok času môžete využiť napríklad doma. A nemusíte byť rodený Angličan či profesionálny prekladateľ. 


Motivácia je jeden zo základných pilierov učenia. Nejde len o to, aby dieťa cudzí jazyk “bavil“. Motiváciu mu môžete ako rodič pomôcť nájsť v každodenných veciach. Chce rozumieť videu obľúbeného zahraničného youtubera? Dokáže si pozrieť v origináli obľúbenú rozprávku či seriál? Zájsť na film s titulkami? Ukážte mu, že cudzí jazyk je bežnou súčasťou života. Nie je určený len “talentovaným“, ale všetkým, ktorí majú otvorenú myseľ.


Každý jeho pokus o použitie cudzieho jazyka v praxi by mal sprevádzať pocit úspechu. Aj keby v texte objavil jedinú frázu či z filmu vyrozumel len zopár slov. Je to skvelé a treba to oceniť. Zažiť úspech je pre každého učňa dôležité a my rodičia sme tu práve preto, aby sme dieťa posúvali a motivovali.

Využite princíp svalovej pamäte

Svalová pamäť je termín, ktorý sa u nás využíva len málo. Ide o jeden zo základných princípov efektívneho myslenia. Znamená to, že pri učení zapojíme okrem zrakového a sluchového vnímania aj pohybové. Takto sa zvyšuje množstvo vnemov a podnetov, ktoré sa do mozgu dostávajú, utvára sa viacero spojov, mozog pracuje na niekoľkých úrovniach. 


Viac o učení sa pomocou svalovej pamäti a hrách, ktorými ju môžete zapojiť nájdete v článku: Svalová pamäť.

Čítanie rozprávok

Osvedčenou metódou pre začínajúcich jazykárov je počúvanie CD a sledovanie zahraničných programov. Dieťaťu však nič nenahradí osobnú interakciu. Potrebuje počúvať jazyk dospelého a porozumieť mu. Nebojte sa, ak vaša angličtina nie je dokonalá. Vyskúšajte napríklad čítanie rozprávok. 


Vyberte si jednoduché texty a nechajte školáka, nech počúva, zachytáva jednotlivé slová a frázy. Možno spočiatku nebude schopný nič zopakovať, ale jeho myseľ si postupne zvykne a on sa naučí orientovať v cudzom jazyku bez toho, aby si text prekladal v hlave.


Čítanie a počúvanie s porozumením sú pri učení jazyka nevyhnutné. Začnite s nimi už od začiatku, a to napriek tomu, že školáčik ešte nemá potrebnú slovnú zásobu. Práve zanedbanie týchto činností neskôr spôsobuje, že študent ani po rokoch neovláda jazyk na dostatočnej úrovni. 


Spočiatku voľte ľahké, známe texty (klasické rozprávky ako Snehulienka a Červená čiapočka poznajú v každom jazyku), postupne môžete náročnosť zvyšovať. Čítajte nahlas a pomaly, ak treba, jednotlivé vety vysvetľujte a prekladajte.

Slová všade, kam sa pozrieš

Možno si pamätáte na scénu z filmu Purpurová farba, kde sa hlavná hrdinka učila čítať. Jej sestra jej na všetky veci v dome pripevnila papier s názvom predmetu. Vždy, keď šlo dievča niektorú vec použiť, najprv nahlas prečítalo názov. Takto sa o pár mesiacov naučilo výborne čítať.


Tento jednoduchý trik môžete vyskúšať aj doma. V škole sa deti učia slovíčka najmä memorovaním. Niet divu, že už pár dní po písomke si z dvadsiatich takto naučených slov pamätajú len dve či tri. Naučte ho slová, ktoré v praxi bude naozaj potrebovať. Označte veci doma- oblečenie, hračky, nábytok či predmety v kuchyni a spoločne vždy nahlas prečítajte ich názov. Okrem zábavy vnesiete trochu angličtiny do celej rodiny.

Jazyk nie je privilégium

Niekto sa učí cudzí jazyk rýchlejšie, iný pomalšie. Zvládnuť ho však dokážeme všetci. Zdôraznite školákovi, že najdôležitejšie nie sú známky, ale jeho schopnosť dohovoriť sa a porozumieť. Pri učení zabudnite na mýtus, že najrýchlejšie sa cudzí jazyk učia batoľatá.

Rovnako dobre si osvojujú jazyk aj štvorročné a päťročné deti, a pri aktívnej spolupráci školy a rodičov to zvládnu bez predchádzajúcich skúseností aj školáci. A nezabudnime ani na dospelých, ktorý cudzí jazyk zvládli napriek pokročilému veku. To môže byť motiváciou nielen pre naše deti, ale ja pre nás.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk