Portál pre mamičky a ich detičky
- Marcela Beňová

Rodičovstvo sa so športom nevylučuje

subpage-img

Mamička, ktorá popri deťoch stíha denne cvičiť, napísala knihu a udržiava si dobrú náladu a optimizmus. V Denníku aktívnej matky Adela Jasenovcová mamičkám prezradí, ako zvládnuť rodičovstvo, kariéru a nájsť si aj čas na seba. Pár tipov prinášame aj v našom rozhovore.

Aktívne športujúca mama je na Slovensku skôr raritou. Ako ste sa k pravidelnému pohybu dostali?

Našťastie už viac žien pochopilo, že bez pravidelného pohybu to nepôjde. Kedysi možno nebol šport popri deťoch samozrejmosťou, ale dnes si stále viac žien dobíja baterky aj inak ako čokoládou a kávou.

K športu ma doviedol môj manžel. Ešte sme spolu len randili, no rýchlo som pochopila, že nebude ľahký oriešok zladiť sa s jeho aktívnym životným štýlom. Je vášnivým bajkerom, behá, pláva, hrával basket, je inštruktorom spinningu.

Vie namotivovať aj mŕtveho chrobáka, je ťažké nebyť pri ňom športový typ. Vášeň pre šport sme spojili v projekte, mali sme spolu aj fit štúdio, naplno sme ním niekoľko rokov žili.

Akým športom sa stíhate venovať? A do koľkých sa vám darí zahrnúť aj svoje deti?

Staršia dcéra má 5 rokov. Skúšala som rôzne verzie, ako a ktorý šport zladiť s materstvom. Behávala som s ňou v cyklovozíku, ona spala, ja som behala, nakojila a podobne. Neskôr som behala aj bez nej, strážil tatino. Občas som si odbehla na jogu, zumbu, niekedy som ju zobrala so sebou, ak malo fitko strážený detský kútik.

Zakrátko som opäť otehotnela a s dvoma deťmi a psom to bolo trochu zábavnejšie. Niekedy som behala so všetkými troma naraz. Občas postrážili svokrovci alebo suseda a dopriala som si jogu osamote. So staršou som behala a ona popri mne šliapala na bicykli alebo som ich zobrala na školské ihrisko, kým som bežala na ovále, ony sa zatiaľ hrali na tráve s loptou. Bol to intenzívny intervalový tréning, za krátky čas som potrebovala podať čo najlepší výkon.

Dobre mi poslúžili aj detské ihriská, ktoré majú v blízkosti outdoorovú posilňovňu so strojmi. Keď nebolo vhodné počasie, chodili sme hore-dole po schodoch – bývame na 4.poschodí paneláku. Bežne sa mi motajú pod nohami, keď doma cvičím jogu. Zvykla som si.

Nedávno vám vyšla knižka. Na čo sa môžu čitateľky tešiť?

Kniha je skutočný, a podľa kritikov aj zábavný a trefný, denník s príznačným názvom Denník aktívnej matky, kde opisujem príhody bežného života. Triezvy pohľad na materstvo so všetkým, čo k nemu patrí. Hovoria, že je motivačná, čo som veľmi rada.

Píšem, ako sa nezblázniť, keď nestíhate, chcete sa realizovať, a nemáte nato vytvorené ideálne podmienky. Čitateľky dostanú nádej, že športovať, pracovať a cestovať sa dá aj popri deťoch, hoci sú s nimi 5 rokov doma a nechodia do škôlky.

Dá sa podľa vás seriózne cvičiť aj s malým dieťatkom? A má to preň zmysel?

Moja staršia dcéra chodí od troch rokov na modernú gymnastiku ŠK Juventa. Je to základ všetkých športov, podobne ako atletika. Máva 3 trojhodinové tréningy týždenne, začínala s jedným. Rada by som pripojila aj mladšiu (3r.), vek už nato má, je však ohnivejšia povaha, tak radšej počkáme.

Dieťaťu sa vštepí prirodzená láska k pohybu a športu, získa disciplínu, spolupracuje v tíme, orientuje sa na cieľ a rozvíja motoriku. Deti by rozhodne mali športovať a nesedieť iba pred telkou.

Majú podľa vás dnešné deti dostatok pohybu? A čo by ste odporúčali rodinám, ktoré sa snažia aj pri každodenných povinnostiach vniesť do spoločného programu viac športu?

Dôsledok modernej doby sú technológie, čo je zrejme prirodzený vývoj. Veľa vecí máme uľahčených oproti generácii našich mám. Neodopierame deťom rozprávky a hry na tablete, nedá sa to. No snažíme sa im to dávkovať a kompenzovať inými zmysluplnými aktivitami. Deti chodia už pol roka do materskej školy, podnetov majú kopec, k tomu rôzne krúžky.

Možno stačia prechádzky v prírode, máme aj psa, pohyb vonku za každého počasia je našou každodennou súčasťou. Deti nás vidia športovať, brávam ich na hodiny jogy, kde som inštruktorkou, keď si to situácia vyžaduje. Na dovolenku chodíme s bicyklami na streche auta a ležať na pláži nás neuvidíte.

Dnes sú ženy oveľa zaneprázdnenejšie než kedykoľvek predtým. Ako si zadeliť čas pre seba (napríklad na cvičenie) aj pre deti?

Myslím, že na ženy sa vyvíja prílišný tlak. Majú vyzerať perfektne, dobre variť, mať minimálne dve deti a ešte aj skvelú kariéru. Neviem, kedy sa to udialo, ale rozhodne by si mali vedieť vymedziť čas iba pre seba a svoj sebarozvoj.

Skúsiť využiť všetky možnosti, nechať si poradiť, nebrániť sa pomoci z okolia, dovoliť si vypnúť telefón, dohodnúť si s partnerom časový harmonogram. Možno pomôže zopár tipov z mojej knihy.

1. Ísť medzi ľudí!

Nielen rýchlo nakúpiť v obchode, ale žiť pravidelným spoločenským životom. Sociálny život matky nie je iba o internete, ale sú to aj živí ľudia, ich tváre, hlasy a energia. Treba si brať od ľudí čo najviac, vyhľadávať stretnutia, akékoľvek a kdekoľvek. Sociálna sieť tieto bonusy neposkytuje a nenahradí ani pohľad z očí do očí.

2. Vypnúť telku Aspoň občas.

Seriály a správy plné katastrof neodrážajú reálny život a umelo navodzujú situácie, ktoré by možno ani nevznikli. Pri malom dieťati možno nie je priestor a čas na rozhovory, občas však pomôže hudba a suseda, ktorú pozvete na kávu. Dokonca aj pani dôchodkyňa z vedľajších dverí môže byť prínosom. Výnimkou v telke sú programy a filmy v cudzom jazyku, ktoré majú vysokú pridanú hodnotu. Pre osobný rozvoj a pokoj v rodine.

3. Tanec a spev

Že to neovládate? Nič to. Deti to milujú a vy sa pritom zabavíte a uvoľníte. Nie je to síce typická sobotňajšia noc ako kedysi, ale účinok je podobný. S parádnou výhodou – bez alkoholu a so sprchou poruke.

4. Päťhviezdičková starostlivosť o seba

Zavedenie prísneho režimu: kaderník, kozmetika, pedikúra. Existujú šikovní ľudia, ktorí prídu urobiť tieto služby k vám domov. S deťmi je niekedy náročné nastaviť si fixný režim, hlavne prvý rok. Je to len zvyk a hlavne žiadne výčitky. Ste dámy. Zaslúžite si to!

5. Cvičenie, posilňovňa, beh

Ideálne je zvoliť si aktivitu, ktorá sa neviaže na konkrétny čas, dá sa robiť kedykoľvek a nepotrebujete na ňu veľa prostriedkov a času. Už polhodina behu alebo rýchlej chôdze s kočíkom naštartuje metabolizmus a po mesiaci vidno prvé výsledky.

6. Matkou budete už navždy

Na plný dvadsaťštyrihodinový úväzok. No zároveň aj ženou, ktorá má ešte stále ambície. Smelo uvažujte o vlastnom biznispláne, prípadne o práci z domu. Aj hodina denne vás posunie vpred a zvýši vám sebavedomie. Treba využiť spánok detí alebo hluché chvíľky, keď sa nič mimoriadne nedeje. Vlastný rozvoj v akejkoľvek podobe je základným pilierom toho, že budete stále in.

7. Čítanie

Ideálne kvalitná literatúra, zmysluplné články, motivačné texty. Rozšírená slovná zásoba sa vám v budúcnosti určite zíde. Vniknutie do iného sveta, pohladenie duše, rozvíjanie fantázie.

8. Život je tu

Netrápte sa kvôli budúcnosti, je rovnako neistá ako predpoveď počasia a často sa nezhoduje s realitou, rovnako ako vaše plány. Nejako bude, povedzte si po každej prebdenej noci. Máte ideálnu príležitosť zažiť ten najkrajší čas, momentálne si dieťa pýta svoje, no to sa čoskoro rýchlo zmení.

9. Skrytý talent

Ak ste ešte v sebe neobjavili skrytý talent a viete, že vo vás drieme, nevzdávajte sa. Pohľadajte ho alebo si to dajte zistiť. A popritom si môžete aj zapisovať výroky vašich detí, ako som to robila ja.

Vydali ste knižku. Aké sú vaše ďalšie plány?

Vydať ďalšiu, ktorá je už v procese  Rada by som si zachovala prácu na voľnej nohe, písala ďalej ako redaktorka, a popri tom učila jogu. Verím, že existuje kľúč, podľa ktorého sa dá zvládnuť kariéra a materstvo naraz a nezblázniť sa.

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Joga pomôže v tehotenstve, pokračovať však môžete aj po narodení dieťaťa

Monika o raw foode a vegánstve: Rozhovor o nových druhoch stravovania

Športová obuv pre deti do 20 €

Rady pre jednotlivé týždne vášho tehotenstva

Cieľavedomé deti sa vo svete nestratia. Ako ich motivovať?