- Zivotsdetmi
- Články
- Vzdelávanie
- Rozpráva dieťa menej, ako by malo? Logopedické hry rozhýbu jazyk a zlepšia slovnú zásobu
Rozpráva dieťa menej, ako by malo? Logopedické hry rozhýbu jazyk a zlepšia slovnú zásobu
Spozorovali ste, že vaše dieťa rozpráva menej, ako by vo svojom veku malo? Ťažko sa vyjadruje a chýba mu slovná zásoba? Začínate s návštevami logopedičky?
Problémy s rečou a komunikáciou sú v dnes pomerne rozšírené. Na jednej strane za to môže časté pozeranie rozprávok, tablety a mobilné telefóny v rukách detí, na druhej strane chýba dostatok podnetov. Dieťa trávi väčšinu času len s mamou, chýbajú starí rodičia, súrodenci či "partia", kde by bolo neustále zapájané do rozhovorov a získavalo podnety.
Ak spozorujete, že najmenší člen vašej domácnosti v komunikácii zaostáva, nepanikárte. Situáciu však riešte čo najskôr. Okrem termínu u logopéda, ku ktorému vás odporučí pediater, môžete začať pracovať aj doma. Spoločne si čítajte, spievajte aj recitujte. Detskému jazýčku však prospejú aj špeciálne logopedické hry, ktoré rozhýbu stuhnuté svalstvo tváre, pery a jazýček.
Tréning jazyka
Do vyplazovania jazyka sa radi zapoja všetky deti. Dieťaťu však nestačí dávať pokyny, všetky cviky mu sami ukážte.
Jazyk je potrebné vyplaziť viackrát za sebou čo najrýchlejšie. Takto dieťa zapája nielen svaly v okolí úst, ale učí sa aj sústrediť na samotnú činnosť. Cvičenie preň bude zábavnejšie, keď uvidí, že sa spoločne s ním "jašia" aj rodičia a nebude mu pripadať ako tréning, ale ako hra.
Jazyk môžete ďalej precvičovať nasledujúcim spôsobom:
Jazykové oblúčiky
Dieťa jazykom prechádza po obvode dolných a horných pier, najprv v jednom, potom v druhom smere. Začne poloblúkmi, potom pokračuje celými oblúkmi.
Oblizovanie pier
Dieťa špičkou jazyka prechádza do obvode horných pier jedným, potom druhým smerom. Zopakuje na dolnej pere. Nakoniec môže prechádzať po obvode celých pier. Dôležité je aktivovať špičku jazyka, čo vyžaduje sústredenie a správnu koordináciu.
Naťahovanie jazyka
Dieťa sa špičkou jazyka usiluje dotnúť najprv nosa, potom brady.
Rolovanie jazyka
Dieťa vyplazí jazyk. Roluje ho najprv smerom k hornému podnebiu, potom k dolnému. Na záver sa snaží spojiť obe strany strany jazyka.
Rotovanie jazyka
Dieťa otvorí naširoko ústa a rotuje jazykom z pravej strany na ľavú. Snaží sa hýbať jazykom čo najrýchlejšie.
Hrča
Dieťa zatvorí ústa. Jazykom zatláča najprv do pravého, potom do ľavého líca a vytvára hrču. Rovnako zatláča do priestoru nad hornou a dolnou perou. V zatvorených ústach potom urobí jazykom mištičku.
Tlačenie na zuby
Dieťa otvorí ústa. Špičkou jazyka sa striedavo dotýka horných a dolných zubov. Potom špičkou jazyka zatláča o zadnú časť horných a dolných zubov.
Aj pery sú dôležité
Aby dieťa správne zvládlo vyslovovať niektoré náročnejšie hlásky, je potrebné, aby sa tréningom naučilo správne koordinovať pery a zapájať svalstvo v okolí úst.
Bublina
Dieťa nafúkuje najprv pravé, potom ľavé líce, nakoniec obe naraz.
Špúlenie
Dieťa striedavo špúli pery a rozťahuje ich do širokého úsmevu. Potom perami posiela pusinky. Nakoniec sa snaží dať pery do polohy, akoby chcelo vysloviť hlásku U, E a O.
Pery môžeme precvičovať každodennými aktivitami. Naučme už malé dieťatko používať slamku, s väčším môžeme trénovať šepkanie, pískanie, kloktanie vody. Výborným pomocníkom na trénovanie pier a svalov v okolí úst je napríklad bublifuk.
Kedy trénovať?
S rečovými problémami často súvisí aj nepozornosť a nesústredenosť dieťaťa. Mnoho rodičov nevie najmä menšie deti prinútiť, aby sa na pár minút denne odtrhli od hry a trénovali reč. Využite teda čas, ktorý trávite s deťmi napríklad cestovaním do škôlky či zo škôlky, prechádzku do obchodu a na ihrisko, či dlhú chvíľu v rade pri pokladni.
Na začiatku úplne stačí zapojiť malého nezbedníka na chvíľku. Veľkým úspechom je, ak cvik jazyka či pier zopakuje niekoľkokrát za sebou. Postupne pridávajte nové cviky a predlžujte jednotlivé cvičenia. Dôležitá je pravidelnosť. Radšej zopár minút každý deň ako aktívna štvrťhodinka, po ktorej nasleduje týždenná prestávka.
Ak sa vaše dieťa cvičeniu vzpiera, skúste motiváciu kolektívom. Cvičiť predsa nemusí samo. Zapojte do logopedických hier otecka, súrodencov, kamarátov, babku, no pokojne aj obľúbenú hračku.
Nezabudnite, že najmä deti, ktoré majú s rečou problémy, vyžadujú neustálu chválu aj za tie najmenšie úspechy, aby dokázali prekonať vnútorný blog a nehanbili sa komunikovať aj s rečovými nedostatkami. A ako na lepšiu slovnú zásobu? To sa dočítate v nasledujúcom článku.