Portál pre mamičky a ich detičky
- Ukulele

Stravovanie v letných mesiacoch

subpage-img

Stravovanie v letných mesiacoch má určité osobitosti vyplývajúce zo špecifík leta - najvyššie teploty vzduchu v roku, relatívne nízka vlhkosť vzduchu, častejšia konzumácia epidemiologicky rizikových potravín ako napr. zmrzlina a pod. Toto predstavuje určitú záťaž najmä na kardiovaskulárny a gastrointestinálny systém a metabolickú homeostázu organizmu (najmä vodná a minerálna rovnováha organizmu) aj u zdravých ľudí, čo je potrebné zohľadniť aj v stravovaní.

Hlavný dôraz je preto potrebné klásť v letných mesiacoch na správny pitný režim a "ľahšiu" stravu (s nižšou energetickou hodnotou, potraviny s vyššou stráviteľnosťou, atď.).

Takisto je potrebné vo zvýšenej miere dbať pri príprave, skladovaní a manipulácii s potravinami a jedlami (pokrmami) či už v domácnosti alebo v zariadeniach spoločného stravovania  na uplatňovanie hygienických zásad, dodržiavaním ktorých sa výrazne znižuje riziko ich kontaminácie mikrooganizmami a následne ochorení. Osobitne dôležité je to v prípade tzv.  epidemiologicky rizikových potravín ako sú napr. dojčenská a detská  výživa, lahôdky, cukrárske výrobky, zmrzlina.

Nakoľko leto je obdobím dovoleniek, počas ktorých ľudia cestujú do južných prímorských a exotických destinácií, je dôležité z hľadiska prevencie gastroenterologických ochorení a prevencie ochorení z potravín dodržiavať určité zásady. Medzi hlavné zásady patrí:

  • vyhýbať sa (aspoň spočiatku) surovej zelenine, šalátom a ovociu, ktoré sa nedá olúpať- jesť len ovocie a zeleninu v šupke a po očistení a umytí,
  • používať na pitie len pitnú vodu, nepiť vodu z iných zdrojov (zistiť si pred vycestovaním, či je v danej krajine pitná voda z vodovodu, pokiaľ nie, nepoužívať ju na pitie, varenie, ani na umývanie zubov a používať na tieto účely len balenú pitnú vodu),
  • ľad do nápojov používať len ak je istota, z akej vody je vyrobený,
  • nekonzumovať pokrmy mäsové, vaječné nedostatočne tepelne upravené,
  • neodporúča sa konzumovať jedlá príliš odlišné od našej stravy, pretože sa môžu vyskytnúť tráviace ťažkosti,
  • neodporúča sa konzumovať jedlá pripravované na miestnych trhoviskách, vývarovniach, nakoľko úroveň hygieny prípravy pokrmov býva nižšia
  • zvážiť nadmerný príjem pikantných jedál, ktoré tiež môžu spôsobiť tráviace ťažkosti.

Denne človek stráca potením, močom, stolicou a dýchaním cca 3 l vody z organizmu, ktorú treba doplniť. Toto je možné dosiahnúť správnym pitným režimom.

Zásady správneho pitného režimu v lete:

  • pite denne minimálne 3 litre tekutín (samozrejme v prípade väčších strát tekutín potením treba adekvátne zvýšiť ich príjem, ale súčasne aj brať do úvahy prípadnú diagnózu osoby - ide najmä o kardiovaskulárne, obličkové, metabolické ochorenia),
  • tekutiny dopĺňajte najmä konzumáciou nealkoholických nápojov, ale uvedomte si, že aj v iných potravinách sú tekutiny (najmä ovocie, zelenina, polievky),
  • vhodnejšie je piť priebežne menšie množstvá tekutín ako nárazovo väčšie množstvá,
  • nepite veľmi studené nápoje,
  • najvhodnejšími tekutinami na uhasenie smädu sú voda, bylinkové a ovocné čaje, minerálne vody, zriedené ovocné šťavy,
  • obmedzte pitie kávy, ktorá má dehydratačný účinok, príp. ju konzumujte s nealkoholickým nápojom, aby sa strata tekutín spôsobená diuretickým účinkom kávy kompenzovala,
  • obmedzte pitie alkoholických nápojov,
  • pri výbere minerálnych vôd na základe zloženia je potrebné zohľadniť prípadnú diagnózu, priebežne minerálne vody obmieňať,
  • pitie ovocných nápojov (džúsov, nektárov) vo veľkom množstve nie je vhodné pre pomerne vysoký obsah jednoduchých cukrov, čo jednak zvyšuje ich kalorickú hodnotu a tiež vylučovanie vody z organizmu.

Zásady pre stravovanie a výber potravín v lete:

  • strava má byť v letných mesiacoch "ľahšia" tj. ľahko stráviteľná, s nižšou energetickou hodnotou (pretože organizmus napr. lete nepotrebuje vytvárať teplo v takej miere ako v zimných mesiacoch), súčasne však musí poskytovať dostatok výživných látok,
  • zložením má byť vyvážená a pestrá - dostatok celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín, menej jedál a potravín bohatých na tuky (najmä nasýtené) a jednoduché sacharidy,
  • mala by obsahovať dostatok ovocia a  zeleniny (najmä sezónneho), ktorá okrem tekutín obsahuje množstvo cenných výživových zložiek ako sú vitamíny a minerály, enzýmy, vlákninu. V lete je priebežné dopĺňanie vitamínov a minerálnych látok stravou potrebné, pretože
  • slnečné žiarenie spotrebúva (najmä pri opaľovaní a masívne pri opaľovaní spojenom s fajčením) antioxidanty v organizme. Ide najmä o nasledovné antioxidanty, ktoré môžeme doplniť stravou -  vitamíny A (resp. betakarotén- provitamín A) ,C a E. Vitamín A sa nachádza napr. v mrkve, paradajkách, malinách, marhuliach, masle, rybách.., vitamín C v ovocí (čierne ríbezle, jahody, citrusové ovocie, kivi, maliny, černice), zelenine (paprika, karfiol, kel, kaleráb, paradajky), zemiakoch a vitamín E v rastlinných tukoch a olejoch, zelenine, orechoch, obilných klíčkoch. Veľmi účinným antioxidantom je však aj lykopén (paradajky, červený melón),
  • vysoké teploty prostredia v lete vedú k zvýšeným stratám vody z organizmu najmä potením, čo je spojené aj so stratou minerálov (najmä Na). Straty tekutín a minerálnych látok je potrebné nahrádzať správnym pitným režimom a konzumáciou vyváženej stravy.
  • obmedziť konzumáciu tzv. epidemiologicky rizikových potravín hlavne pokiaľ nie je zaručená dostatočná hygiena pri ich výrobe, skladovaní a manipulácii s nimi (zmrzlina, lahôdky, cukrárske výrobky, pokrmy pre dojčatá a deti). Takisto výrobky z mäsa, vajec a mlieka konzumovať len dostatočne tepelne spracované je dôležité dodržiavať dĺžku a teplotu pri skladovaní potravín a pokrmov,
  • uprednostniť varenie, dusenie, pečenie pri spracovaní potravín pred vyprážaním, fritovaním.

Stravovanie detí a starších ľudí v letných mesiacoch, treba ho prispôsobiť nasledovným osobitostiam:

1/  u detí je potrebné

  • klásť osobitný dôraz na pitný režim, nakoľko u nich oveľa ľahšie vznikne dehydratácia,
  • obmedziť nadmerný príjem sladkostí a nahradiť ho zeleninou a ovocím (najlepšie chemicky neošetrovaného),
  • obmedziť konzumáciu horeuvedených epidemiologicky rizikových potravín.

2/  u starších ľudí je potrebné vziať do úvahy

  • polymorbiditu (výskyt ochorení, ktoré vyžadujú osobitnú skladbu stravy a pitný režim- ide najmä o kardiovaskulárne, metabolické, obličkové ochorenia) a s ňou súvisiace požívanie liekov, ktoré môžu ovplyvňovať napr. vylučovanie vody z organizmu,
  • vekom potlačený pocit smädu, z čoho vyplýva, že starší ľudia musia cielene myslieť na dostatočný príjem tekutín,
  • obmedzenú chuť do jedla, čo je možné vyriešiť používaním byliniek pri príprave jedál, ktoré povzbudia chuť,
  • znížené nároky na energetickú hodnotu stravy (spomalený metabolizmus a tiež menšia fyzická aktivita - poproduktívny vek).
Zdroj: UVZSR

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Otecko si na česanie dcérky vymyslel skutočne kreatívny spôsob, aký by Vám ani vo sne nenapadol

Ako odnaučiť deti od plienok?

Ako sa rozprávať s batoľaťom? Takto ho bez námahy naučíte prvé slovíčka

Deti a vitamíny

Budem mať mlieko a bude ho dosť? - časť 2.