Portál pre mamičky a ich detičky
- Katarína V.

Monika o raw foode a vegánstve: Rozhovor o nových druhoch stravovania

subpage-img

Monika je mladá certifikovaná výživová poradkyňa, ktorá sa venuje zdravému životnému štýlu. Praktizuje raw food aj vegánstvo, vďaka čomu podľa vlastných slov aj ona sama načerpáva každý deň množstvo energie a chuti do života. Podľa jej slov ide o upravený vegánsky raw štýl stravovania podľa znalostí z výživového poradenstva a viacročného študovania stravovania. Prinášame rozhovor so ženou z ľudu, spomedzi vás.

Opýtali sme sa za vás všetko, čo by ste chceli vedieť ohľadom tohto druhu stravovania. Monika nám prezradila aj niečo o svojich plánoch do budúcna.

 

Čo to vlastne znamená pojem raw food a vegánstvo?

M: „Rawfood“ znamená v podstate štýl stravovania, pri ktorom konzumujeme ovocie, zeleninu, orechy a semená. Všetko v surovom stave, macerované cez noc (orechy, semiačka) alebo usušené do 42 stupňov.

Vegánstvo je spôsob pripravovania jedál, pri ktorom sa nepoužívajú živočíšne produkty ako mäso, mliečne výrobky či vajcia alebo med. Variť sa pri tomto druhu stravy môže.

 

Ak sa človek stravuje takýmto spôsobom, nehladuje?

M: Nie. Práveže pri tomto spôsobe stravovania môže jesť koľko mu hrdlo ráči a väčšine ľudí veľmi zachutí a zo začiatku jedia naozaj väčšie porcie. Myslím si že je to tým že telo sa poteší veľkej  dávke výživových látok. Zaujímavé je že aj keď človek je väčšie porcie týchto jedál, má viac energie a elánu do života. Spočiatku sa rozbehne v tele čistenie, ale aj to je veľmi radostné a človek sa odľahčuje.

 

Praktizuješ aj sama tento štýl stravy? Kedy si s tým začala? Aké výsledky vidíš na sebe?

M: Kedysi som bola takpovediac 100% raw (asi dva roky) ale už je tomu asi rok čo som upustila od takej dogmatickosti. Istý čas som sa cítila dobre, zmizli mi zápaly prínosových dutín, únava, depresie, nechuť do života, ale neskôr som mala pocit, že mi niečo chýba a nechcelo sa mi veriť, že naši predkovia jedli chlieb a kaše len tak pre nič za nič. Predsa tu máme 4 ročné obdobia a jesť v zime dovážané ovocie a zeleninu mi začalo byť proti srsti. Momentálne som, dá sa povedať 70% na surovej strave, ktorú väčšinou na olovrant až večeru dopĺňam kvalitnou varenou vegánskou stravou na všetky možné spôsoby. Objavujem rôzne recepty, výrobu kvásku a neuveriteľne ma to baví. Cítim, a potvrdila to aj preventívna prehliadka, že teraz mám dostatok živín a cítim aj svoju skutočnú energiu a silu.

(malinový perník v čokoláde)

 

Môžu sa podľa teba ním stravovať mamičky, ktoré koja alebo sú tehotné?

M: Môj osobný názor je, že v kombinácii s varenými strukovinami a celozrnnými obilninami by im naozaj nemalo nič chýbať. Aj celosvetové výživové odporúčania už obsahujú informáciu že 70% nášho taniera, každého chodu by mala tvoriť čerstvá zelenina a ovocie. Dôležité je tu ale pripomenúť, že treba dbať na kvalitu a pestrosť jedálnička.

 

Môžu sa takto podľa teba stravovať deti? Od akého veku?

M: Ja si myslím, že najdôležitejšie a najlepšie je keď sa podarí dieťa dojčiť čo najdlhšie a potom začať prikrmovať čo najčistejšími, najlepšie doma vyrobenými čerstvými príkrmami: koreňová zelenina na pare, jemne povarené jabĺčko a tak. Mamy to v podstate vedia a často robia aj dobre. Potom čo sa týka zeleniny a ovocia, deti často krát k nim inklinujú keď ich majú k dispozícii. Čerstvé, kvalitné a obmieňať – to sú také tri hlavné veci aj pri stravovaní detí.

 

Prezradila si nám, že sa chceš podeliť o skúsenosti aj s mamičkami, ktoré sa o tento štýl stravovania zaujímajú.

M: Áno, najbližšie dokonca plánujem pre toto obecenstvo workshop.

 

Aha, a čo všetko sa tam dozvedia? Čo sa mamičky naučia?

M: Mám v pláne spoločne s návštevníkmi pripraviť viaceré zmesi akoby „cesto“, z ktorého si spolu s mamičkami a deťmi budeme vytvárať rôzne tvary a chute sladkostí. Trošku rozprúdime tvorivosť. Pripravíme si aj tzv. Rýchle jedlá. Z každého ochutnáme a počas celého tvorenia si budeme hovoriť ako čo pripravovať, ako čo kombinovať a prečo. Samozrejme že bude priestor aj na otázky. Povieme si aj čo to ku koncipovaniu jedálnička a tipy, ako urobiť jedlo ešte príťažlivejším na zjedenie. Plánujem aj kurzy pre bežných ľudí, workshopy pre mamičky s deťmi, bezlepkový workshop, spoločné varenia, kurzy pre zaneprázdnených. Všetko závisí od dopytu.Workshopy sú orientované na vegánsky štýl stravovania, ktorý som si upravila na základe svojich vedomostí a štúdia výživového poradenstva.

 

Môžu si mamičky priniesť so sebou aj svoje ratolesti?

M: Áno, tešíme sa na ne. Samozrejme kurzu sa môžu zúčastniť aj veľké deti .

 

Aká bude atmosféra a čo si treba doniesť so sebou?

M: Prineste si hlavne seba, otvorenú myseľ a prípadne si pripravte otázky. Atmosféra bude tvorivá a pôžitkárska.

 

Viac informácií sa dozviete tu :- ).

 

Aký režim jedla podľa vegan a raw filozofie počas dňa by si navrhovala pre začiatočníkov?

M: Mne vyhovuje deň začínať šťavou, menej sladkou. Potom Smoothie alebo bezlepkovou mierne sladenou kašou, s rastlinným mliekom. Na obed väčšinou ešte „idem na sladkej vlne“, takže si pripravím sladkosť z orieškov alebo čokoládu. K olovrantu už pomaly prechádzam na zeleninu, a tá sa dá pripraviť na mnoho spôsobov. Momentálne veľmi obľubujem aj moje talianske rizoto z kvalitnej ryže, rukoly, sušených paradajok s tekvicovým olejom. Možností je veľa a je to dosť individuálne, najmä sa netreba stresovať informáciou, že kompletné bielkoviny mám mať na tanieri v jednom chode. Tu si ich napríklad stačí ustrážiť v rámci dňa (čo u vegánov často znamená jesť ryžu a potom strukovinu). Veľmi dôležité je začať sa zaujímať a skúšať divoké jedlé byliny, ktoré nám poskytujú minerály a stopové prvky, ktoré sa nenachádzajú nikde inde v takej miere. Obsahujú aj veľa kvalitných bielkovín, po správnosti nazývanych aminokyselín.  V mojom vegánskom jedálničku kladiem dôraz na jedlá, ktoré obsahujú viac živín, často sú to tzv. superfoods potraviny, ktorými sú aj spomínané bylinky.

 

Povedz nám prosím nejaký úplne najzákladnejší recept, ktorý by si navrhla pre začiatočníkov, aby to zvládli.

M: Tak uvediem môj obľúbený recept, z tých jednoduchších. Skúste smoothie s troma púpavovými listami, filtrovanou vodou, 1 polievkovou lyžicou mandľového masla a s banánom. Môžete dochutiť troškou vanilkového a škoricového prášku.

 

Dobrú chuť

 

 

 

Akékoľvek informácie spomenuté v tomto rozhovore sú osobným názorom a skúsenosťami. Jedná sa o individuálny  spôsob stravovania.  

Informácie a názory preto prosím neberte ako rady lekára.

 

 

 

 

Zlý text
Dobrý text

Ďalšie články na ukulele.sk

Za vysvedčenie notebook?

Príbeh Lucky: liečba pupočníkovou krvou

Joga pomôže v tehotenstve, pokračovať však môžete aj po narodení dieťaťa

Kedy začať s turistikou u detí?

Bojíte sa, že vás počas dovolenky vykradnú? Minimalizujte riziko!